Hyves en Funda versmelten met fysieke wereld

Het Amsterdamse SPRXmobile claimt dat het een wereldprimeur heeft met de lancering van een zogeheten augmented reality mobiele browser, Layar.
Zojuist lanceerde SPRXmobile samen met een vijftal partners het mobiele programma Layar. Wie een Android-toestel heeft, kijkt door de cameralens op zijn telefoonscherm en ziet daar data uit bekende internetsites op geplot. Concreet komt het erop neer dat iemand die door een stad loopt, kan zien wat er over gebouwen en omgevingen wordt gezegd op het web.
Layar ging van start met partners als Funda, Hyves, Tempo Team, verzekeraar Zekur.nl (Univé) en ING.
Als een gebruiker van het programma zijn telefoon op een straat richt, ziet hij bijvoorbeeld welke gebouwen er te koop staan (Funda), waar een PIN-automaat zit (ING) of waar goed gerecenseerde kroegen en restaurants zitten (Hyves).
Genoemde partners financierden de ontwikkeling van Layar mee. Vooralsnog is de software enkel te downloaden naar telefoons die op het besturingssysteem Android draaien, maar een iPhone-applicatie is in de maak. Tegen het einde van het jaar kunnen enkele honderdduizenden Nederlanders het gratis verkrijgbare Layar installeren.
De software is als eerste beschikbaar op Android-toestellen omdat het Android-platform API’s heeft voor GPS, kompas en de camera. Voor de iPhone komen binnenkort beschikbaar.
Een gefilmde demonstratie:
Raimo van der Klein, een van de oprichters van SPRXmobile, zegt tegen Emerce: “De systematiek is een server-client-model en door onszelf ontwikkeld. Belangstellende bedrijven kunnen zich melden bij ons en wij voegen hun data vervolgens op serverniveau aan Layar toe. De gebruiker hoeft geen extra handelingen te verrichten om nieuwe – zogeheten – layers te vinden.
We zijn in gesprek met meerdere partijen in Nederland die hun data aan het programma willen toevoegen. Namen kan ik niet geven.
Daarnaast willen we het ook in het buitenland aanbieden. In eerste instantie kijken we naar Amerika, Duitsland en Engeland. Daar lopen veel gesprekken en men is zeer geïnteresseerd, ook op hoog niveau binnen organisaties. Ze zien augmented reality toch als de toekomst van mobiel marketing”.
Geld hoopt SPRXmobile te verdienen door onder meer premium layers aan te bieden. Bijvoorbeeld, door in Lonely Planet te laten betalen om zijn data in wereldsteden te kunnen tonen. Uiteindelijk moet Layar een open systeem worden waar iedereen, via een API, zijn eigen data aan toe kan voegen. Van der Klein: “Maar dan heb je het wel over de langere termijn”.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
20 Reacties
Steven J
Erg cool. Complimenten en veel succes!
Hans Voorn
Heel cool! Hans VoornJAAP.NL
nolihc
ik zie niet wat hier de nieuwswaarde van is, augmented reakity is er al sinds het begin van android. Wikitude(wikipedia), en de ing pinautomaatapp zijn er al lang. Layar is gewoon weer een nieuwe, dat het er voor de iphone nog moet komen heeft iets met het kompas te maken vermoed ik zo.
MJ
Dat kon toch al lang? Jaap.nl doet ongeveer hetzelfde. even schudden met je i-phone en je krijgt de woningen die te koop staan in de buurt waar je loopt zo op je scherm………… what's new?????
Stefan Harzevoort
@Nolihc Als ik het goed begrijp kunnen meerdere partijen in deze app een 'laag' aanbieden. In het filmpje is duidelijk te zien dat dit niet alleen een app voor Funda is maar dat men zelf kiest welke dat hij wenst. Een stuk praktischer dus dan allerlei losse apps. Mooie app, congrats!
Johan
Soort 'TomTom' voor mensen die niet meer zelf durven te kiezen of te ontdekken begrijp ik dus?
Edouard
Top! goeie ontwikkeling dit.Zijn er ook al directe koppelingen terug naar gebruikers / adverteerders / deelnemers? Ik denk aan echte Real life behavioural targeting, profile marketing, etc. Zie veel toepassingen voor augmented reality en knal die API maar z.s.m. open!
charles
*super cool!* Gefeliciteerd met deze top app.Straks ook voor de iPhone 3Gs neem ik aan?
Tom
Leuke app, super voor gebruikers.. alleen benieuwd wat het businessmodel er achter zit.
Albert Treur
Ziet er prachtig uit maar wat is het marktbereik? Hoeveel gebruikers en/of telefoons zijn geschikt voor dergelijke diensten? Er werden vorig jaar zeg ruim 180 duizend woningen ge/verkocht. Dit jaar waarschijnlijk nog niet de helft, voor wie maken we dergelijke geavanceerde modellen
Jeroen
Heel gaaf. Zeer veel mogelijkheden. Vooral interessant voor toeristen zowel uit Nl als buitenland. Vele restaurants, kroegen, winkelketens, overheidsinstanties (denk aan toeristische info) kunnen dit gaan inzetten. Business model lijkt mij eerder: content leveranciers (bijv. mcdonalds) betaald kleine jaarlijkse bijdrage. Doen zij het niet dan betaald Bruger King wel. En anderen (iens.nl bijv) leveren data gratis. Nu nog de dienst zeer goed laten landen bij de consument.
Gerben Mak
Mooie ontwikkeling. AR kennen we inderdaad al langer, maar de AR browser-ontwikkeling is wel degelijk nieuw en interessant, juist ook voor service ontwikkelaars (zoals wijzelf, Logica) bijvoorbeeld. Ik verwacht er dan ook veel van – niet direct in groot bereik of volume gebruik, maar vooral in het verder ontdekken van context-aware services. De mobiel is bij uitstek het verbindende apparaat tussen virtuele en fysieke wereld, en zo'n AR browser is net als bijv NFC erg interessant om services mee te ontwikkelen.
Gipi
Raimo en de rest van SPRXmobile, Goed bezig! ziet er goed uit. Ik geloof hier wel in. Nu zaak om een zo groot mogelijk bereik te verkrijgen op zoveel mogelijk (toekomstige) toestellen. Succes! Gijs piscaer
Maurice
Ik heb het youtube filmpje op ons intranet gezet en toen kwam de volgende vraag waarvan ik eigenlijk wel benieuwd ben naar het antwoord: Persoon x zegt:Nou wat wel vaag is, is dat die spots wel op de juiste plek op die map getoond worden en t lijkt vrij kloppend te zijn, hapert ook niet etc. En trouwens dat herkennen van gebouwen enzo, dat bestaat al… Je kunt in amsterdam zo'n hele museumtour doen met allemaal info over de spots die die herkent.. Persoon y zegt:Jah ik vraag me af of dat ook werkt als je niet op precies deze plek staat met een gestabiliseerde mobiel standaard die een perfecte 180 graden draai maakt zonder de mobiel te kantelen of omhoog/omlaag te bewegen. Ws is het beeld niet van de camera, maar krijgt hij gewoon een image binnen. Als je dus omhoog met dat ding gaat zie je ook gewoon hetzelfde beeld. Het lijkt namelijk niet te kloppen met de achtergrond weergave…
Gerard
Voordat dit echt doorslaand succes wordt zal er veel meer data beschikbaar moeten komen. Simpel voorbeeld: Ik heb geen Hyves maar FacebookIk heb geen ING bank maar Rabobank (jaja, gasttransacties) Wel mooi gedaan en goede ontwikkeling dat meer devices ondersteund gaan worden!Zodra iPhone+Facebook er is dan: hebben hebben hebben! :p
Richard
HEEL VET! Je zal wel weer privacy ge-emmer krijgen. Maar dat moet je dan maar online opgeven.. je kan moeilijk je huis offline halen…
Bastiaan
grappig!! alleen zullen de tekoop borden vooralsnog wel blijven hangen ;)(uiteraard kun je zo dan makkelijker informatie over het beoogde pand krijgen, maar voor het 'vinden' van tekoop staande woningen is het nu nog even overkill)
Rutger
IBM doet het ook http://interactivemarketingtrends.blogspot.com/2009/06/wimbledon-strawberries-cream-and.html Veel succes jongens!
Jordi V
Waarom alleen op Android en I-phone? Waarom niet op Windows Mobile?
Jef Martens
Goed bezig, voor de iPhone wordt ontwikkeld, Windows Mobile is wat lastiger weet ik uit eigen ontwikkel ervaring. Demo op Mobile Monday was erg interessant. Heb je een site met mashable media, zorg voor een goede API!