Deel dit artikel
-

i-Day voor traditionele bedrijven

'Internetbedrijf AOL lijft Time Warner in', kopte het Financieel Dagblad van 11 januari. Gerald Levin van Time Warner noemde de fusie het beste wat hem is overkomen sinds zijn eerste sekservaring.

De ‘dean’ van de Icom Academy (inmiddels 150 aanvragen voor 12 plaatsen) over de Europese impact van de fusie die deze week de wereld op zijn kop zette.

America Online (AOL), de grootste Internet service provider van de wereld met een marktwaarde van $ 167,6 miljard, heeft Time Warner, de grootste entertainer en uitgever van de wereld met een marktwaarde van $ 88,3 miljard, overgenomen via een aandelenruil. Het nieuwe bedrijf AOL Time Warner heeft via AOL zelf 20 miljoen Internet leden in de VS (met nog eens 5,6 miljoen internationaal), en met Netscape Netcenter nog eens 20 miljoen, en via ICQ nog eens 50 miljoen. Via Time Warner is er zeer veel content aanwezig (via CNN, Warner Bros en Warner Music, en alle uitgeefproducten van Time) en Time Warner heeft toegang tot een groot deel van de Amerikaanse huishoudens via de kabel.

Op diezelfde dag gaven GM en Ford aan dat ze deals hadden gesloten met AOL en Yahoo!. General Motors (GM) gaat in zee met America Online, en Ford gaat een marketing-samenwerking met Yahoo! aan. GM en Ford zijn de twee grootste autobouwers ter wereld. Op de site van AOL zal een link komen naar de autoverkoopsites van GM, waaronder de BuyPower-site. GM zal in ruil daarvoor advertentieruimte kopen bij AOL. Ford lanceert een campagne waarbij de auto's worden gepromoot op de Yahoo-site.

Is de lift-off van de Nieuwe Economie dan echt begonnen? Volgens mij is dit echt een breekpunt in de geschiedenis. Deze dag is het startpunt van een nieuw Tijdperk waarin de Nieuwe Wereld de oude gaat 'overnemen', of in ieder geval een gigantische invloed gaat uitoefenen op de Oude Wereld. Het is het 'i-Day'; (variant van D-Day). Het geweld barst nu echt los. De Oude Wereld zoekt naarstig contact met de Nieuwe, en hoopt nieuwe kruiden te vinden voor nieuwe business.

Is deze zelfde trend in Europa (of Nederland) ook al te constateren? Ik dacht van niet. Natuurlijk heeft Bertelsmann al eerder een deal gesloten met (jawel, weer) AOL via CompuServe, en 50% genomen in de web-site van Barnes & Noble. Maar is het in Europa ook al i-Day? Neen, en dat zal voorlopig ook nog wel niet gebeuren.

Waarom vindt i-Day hier dan nog niet plaats? Naar mijn mening zitten de grootste problemen bij traditionele bedrijven en de marktwaarde van de Europese internetbedrijven is op dit moment nog niet groot genoeg.

De top heeft (nog steeds) veel te weinig commitment voor ontwikkelingen rond de Nieuwe Economie en ziet het Internet nog niet echt als een echte bedreiging. Verder is de top te weinig 'tech-savvy', en de bedrijven denken meestal wat te filosofisch na over de toekomst, en zijn minder gericht op het implementeren van het bijbehorende veranderingsproces.

Het topmanagement moet 'tech-savvy' zijn en volledige ondersteuning verlenen aan de transformatie van het traditionele bedrijf ten gevolge van de Nieuwe Economie. Dit is een regelmatig terugkerend verwijt van Amerikanen aan het Europese (en dus Nederlands) topmanagement. Bovendien moet de top de consequenties van de totale verandering begrijpen en doordacht hebben. Hoe wordt de klantenrelatie anders? Hoe kan het Net in het hart van de business geplaatst worden en wat betekent dat voor de organisatie? Kunnen (delen van) producten en diensten gedigitaliseerd worden? Hoe verandert de keten?

Uit onderzoek van Hofstede lijkt de Amerikaanse (bedrijfs-)cultuur over het algemeen sterk op de Nederlandse (bedrijfs-)cultuur. Er zijn wel een paar pregnante verschillen. De Nederlandse cultuur ori�nteert zich wat meer op de lange termijn, terwijl de Amerikanen wat pragmatischer zijn en meestal gewoon 'beginnen'. En de Amerikaanse bedrijfscultuur is meer masculien dan de Nederlandse: wat assertiever, harder, en meer gericht op materieel succes. Kortom, als ze het zien zitten dan beginnen ze gewoon als ze er tenminste zelf ook beter van worden! (volgens het 5-D model van Hofstede ).

De marktwaarde van Nederlandse internetbedrijven is nu nog te klein om echt rigoureuze invloed te hebben op de traditionele bedrijven. Dit gaat binnenkort natuurlijk wel gebeuren, wanneer de eerste bedrijven, zoals World Online, naar de beurs gaan en voldoende geld kunnen ophalen om grotere overnames of fusies te doen. En dan moeten traditionele bedrijven wel. Bovendien hoeven ze dan zelf niet het internetmarktaandeel op te bouwen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Larissa Picavet

Wat verstaan we onder 'traditionele bedrijven'? Wat is de definitie hiervan? Welke bedrijven vallen hieronder? Hoe groot is deze groep?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond