Deel dit artikel
-

IAB: 56 procent omzetgroei in vierde kwartaal

De omzet aan online reclame in Nederland groeide in het vierde kwartaal met 56 procent naar 19,8 miljoen euro. Dat blijkt uit gegevens van IAB Nederland en BBC De Media en Reclame Bank. De omzet voor het gehele jaar is stevig toegenomen.

IAB Nederland directeur Igor Beuker geeft aan: “In het vierde kwartaal van 2003 bedroegen de netto online bestedingen nog 12,7 miljoen euro. De 19,8 miljoen euro netto over het vierde kwartaal van 2004 is dus een stijging van 56 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2003.”

Over een week rapporteert IAB ook de jaarcijfers van 2004. Ook die cijfers zullen goed zijn, verwacht het IAB. De eerder gepresenteerde cijfers over het eerste, tweede en derde kwartaal opgeteld met de nu gepubliceerde cijfers van het vierde kwartaal duiden op een omzet van rond de 66 miljoen euro. Een stevige groei tegenover de 39,7 miljoen euro van 2003 en de 31,5 miljoen euro in 2002.

De branches die voorop liepen qua online bestedingen over het vierde kwartaal van 2004: Telecom/ICT met 22 procent, Media met 18 procent, Financiële Dienstverlening met 17 procent, Horeca-Tourisme-Recreatie met 7 procent en Retail met 5 procent.

Van de online bestedingen in het vierde kwartaal van 2004 kwam 49 procent uit banners & skyscrapers. Beuker licht namens IAB toe: “In het rapport van het vierde kwartaal van 2004 ontbreken nog de cijfers van Google en Overture. De daadwerkelijke netto bestedingen over het vierde kwartaal van 2004 zijn in werkelijkheid dus nog aanzienlijk hoger dan de gerapporteerde 19,8 miljoen euro. IAB verwacht dat ook Google en Overture in 2005 hun verantwoordelijkheid zullen oppakken en cijfers gaan aanleveren”.

De 13 bedrijven die data hebben aangeleverd zijn: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Communications en Wegener multimedia. Deze partijen vertegenwoordigen ruim 1500 Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines.

Deel dit bericht

6 Reacties

Tim Haas

Dat online advertising in de lift zit in Nederland is een goed teken. Alleen jammer dat grote spelers als Google, Overture, Marktplaats, Kelkoo en bijvoorbeeld Reed Business Information geen onderdeel uitmaken van de schatting. Nu weet ik het, het is een begin. Maar serieus kan ik het IAB Nederland niet echt nemen.  

Jip

@Tim IAB is al jaren met dezelfde partijen bezig (de 12 die genoemd worden), een begin is het helaas niet meer te noemen. Ik denk niet dat een van de 2 dominante zoekmachine partijen, Overture en Google, cijfers gaan geven. Als een van de 2 cijfers geeft dan is vrij duidelijk wat de omzet is van die partij. Ik zie dit echt niet gebeuren. Helaas voor mediaplannend nederland dat kickt op al dit soort cijfertjes.

Peter de Waard

@Tim Tja, Tim, wat adviseer jij dan dat IAB dan doet? Larry Page ontvoeren en pas vrijlaten Google wenst z'n cijfers aan te leveren? Hoe serieus moet men jou nemen met zo'n kortzichtige kijk op zaken? Zegt het iets over Google en Overture? Over het IAB of over jouw zo'n kortzichtige kijk op zaken?

andersfloor

@Tim Belangrijk is het denk ik om de juiste partijen eens aan te spreken op hun gebrek aan industrieel verantwoord ondernemen. De zwarte piet IAB toebedelen is echt lekker Hollands, langs de zijlijn staan en roepen… Waarom niet de pijlen gericht op de partijen die niet willen aanleveren: Google en Overture in dit geval! Marketleiders gedrag vertonen betekent toch het goede voorbeeld nemen en voorop gaan in de strijd? IAB zal het toch wel heel graag anders zien, maar moet het Google en Overture dwingen? Het zegt mij duidelijk dat zowel jij als de partijen die om welke reden dan ook hun verantwoordelijkheid ontlopen, niet erg serieus genomen kunnen worden. En als jij je mening baseert met oogkleppen voor, dat is niet zo erg, zegt me meer over jou. Maar de mentaliteit van Google en Overture baart mij wel zorgen: ikke, ikke en de rest kan stikken.. hoogmoed komt voor de val, het wordt tijd dat Google gaat beseffen dat hardlopers ook wel eens kunnen struikelen en vallen.. ik hoop dat het snel gebeurd, daarmee komen dat soort partijen vaak weer met beide benen op de grond te staan. CU  

Anders Floor - de enige echte

Ik weet niet wie bovenstaande reactie onder mijn naam heeft geplaatst, maar hij is niet van mij afkomstig. Ik zou de redactie willen vragen om na te gaan of deze persoon/dat IP-adres vaker dit soort acties uitvreet. Wel moet ik zeggen dat ik het inderdaad niet fair vind om het IAB als irrelevant af te spiegelen. De trend van 56% is interessanter dan een absoluut getal. Het zou aardig zijn wanneer het IAB dit in volgende rapporten af zou kunnen zetten tegen trends in andere media.

Jip

@Anders Floor (de onechte) Het lijkt bijna alsof het je dwarszit dat niet iedereen cijfers aanlevert.Ik wil je er wel op wijzen dat in de print media partijen niets aanleveren maar dat het BBC pagina's telt en dan maar een bedrag qua advertentie omzet aangeeft. Het is nogal kortzichtig wat je stelt; 'gebrek aan industrieel verantwoord ondernemen'?Wat heeft dat met omzetcijfers te maken? Daarnaast is Google beurs genoteerd en worden al cijfers wereldwijd bekend gemaakt. Hou toch op met dat onder-de-maat reageren. CUnot

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond