Deel dit artikel
-

Online reclame groeit met 58 procent

De markt voor online reclame in Nederland is in het tweede kwartaal gegroeid met 58 procent. Er is netto voor 15,6 miljoen euro omgezet. Dit meldt IAB Nederland.

De kwartaalrapportage van het IAB is gebaseerd op omzetcijfers van dertien partijen die actief zijn binnen online reclame. Het gaat om MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Communications en Wegener Multimedia. Deze partijen vertegenwoordigen ruim 1500 Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines, aldus het IAB.

Directeur Igor Beuker van IAB Nederland: “In het eerste kwartaal van 2003 bedroegen de netto online bestedingen nog 9,9 miljoen euro. De 15,6 miljoen euro netto over het tweede kwartaal van 2004 is dus een stijging van exact 58 procent. Van 14 Europese landen stijgt alleen het percentage netto bestedingen in Engeland harder dan in Nederland. Een plek op het podium is onze Europese doelstelling, dus IAB Nederland is voorlopig zeer tevreden.”

Het meest adverteerde de telecom en ict-branche, goed voor 20,4 procent van de totale bestedingen. Media nam 18,1 procent voor zijn rekening, gevolgd door financiële dienstverlening (15,7 procent) en horeca/toerisme/recreatie (6,5 procent).

Bijna de helft van de bestedingen ging naar banners en skyscrapers (49 procent). Het aandeel zoekmachinemarketing staat op 2 procent, maar dit cijfers is vertekend omdat de twee grootste partijen op dat gebied – Google en Overture – geen cijfers verstrekken aan het IAB.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond