Deel dit artikel
-

IAB: geen daling online bestedingen

De online advertentiebestedingen zullen dit jaar gelijke tred houden met die van vorig jaar. In het gunstigste geval zal zelfs sprake zijn van een lichte groei. Dit stelt het Interactive Advertising Bureau ( IAB ) op grond van recente cijfers van BBC De Media en Reclamebank.

De totale brutobestedingen bedroegen in de eerste helft van dit jaar 31,0 miljoen gulden, tegen 23,4 miljoen vorig jaar. Igor Beuker, voorzitter van het IAB Nederland: "Er is geen sprake van een daling, maar eerder van afvlakkende groei. In het eerste kwartaal zijn de bestedingen nog verdubbeld ten opzichte van vorig jaar, terwijl het tweede kwartaal maar een licht daling liet zien. Onze prognoses gaan uit van een lichte stijging voor de tweede helft van dit jaar, zodat we het jaar gelijk of licht hoger zullen afsluiten."

Cijfers van CMR laten voor de online markt in de Verenigde Staten een somberder beeld zien. De online advertentiebestedingen zijn in daar eerste zes maanden van dit jaar met tien procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit is een grotere daling dan bij traditionele mediatypen, waar de daling volgens CMR gemiddeld 5,9 procent bedroeg.

In tegenstelling tot voorspellingen van andere onderzoeksbureaus voorziet CMR geen herstel van de markt in het eerste kwartaal van 2002. Volgens Beuker zal het in Nederland zo'n vaart niet lopen. "De online consumentenbestedingen groeien in Nederland nog elk jaar met meer dan honderd procent. Deze verschuiving van retail naar etail zal er toe leiden dat de online advertentiebestedingen als percentage van mediabudgetten zal toenemen".

Deel dit bericht

4 Reacties

Jan Gerritsen

Onzin. Iedere verkopende partij heeft zijn omzet met minstens 25% zien dalen de eerste 6 maanden van het jaar. Er kan geen twijfel over bestaan dat het bovenstaande kinkklare onzin is.

Fred Brink

Beste Jan, waarschijnelijk zijn er meer partijen…

Jan Gerritsen

Ik heb het over Alle partijen…

Frederik Brouwers

Helmaal mee eens Fred. Natuurlijk zijn er veel meer partijen bijgekomen. En die zullen (net als alle partijen) de omzet met 25% zien dalen? Meer partijen met een gelijkblijvende of licht stijgende totale advertentiebesteding betekend nog altijd een lagere omzet voor anderen.Lijkt me sterk. Aan de andere kant zullen dit soort onderzoeksresultaten nooit vergelijkbaar met elkaar zijn als niet eens door de verschillende onderzoekspartijen gelijke methoden van onderzoek gebruikt gaan worden. De waarheid zal wel in het midden liggen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond