Deel dit artikel
-

IAB lanceert aan/uit-knop voor cookies

Het IAB heeft zich aangesloten bij de Europese site waar de consument per uitgever of advertentienetwerk aan kan geven wat zijn advertentievoorkeuren zijn. Wordt de mogelijkheid voor behavioral targetting uitgeschakeld, dan zal het betreffende advertentienetwerk de consument niet langer volgen over het internet met op de persoonlijke voorkeur afgestemde reclames.

In een brief op de eigen site, eigenlijk nog onder embargo tot aanstaande maandag, maakt het IAB de lancering van de Nederlandse tak op Youronlinechoices.eu bekend. Met het bijbehorende en zogenoemde info-icoon, dat opgenomen wordt in banners van de bedrijven uit de Nederlandse mediabranche die zich bij dit initiatief hebben aangesloten, wordt de consument naar een landingspagina geleid waar meer informatie is te vinden over het gebruik van cookies. Uitgevers en advertentienetwerken worden via zelfregulering opgeroepen de info-icoon per 30 augustus in de banners te tonen.

Zowel de pagina, waar de consument ook voorgelicht wordt over cookies en behavioral targetting, als het icoon, wil de mediabranche de eerste stap tot zelfregulering zetten. De Tweede Kamer nam in juni de nieuwe Telecomwet aan. Hierin zijn onder meer netneutraliteit en regels met betrekking tot cookies opgenomen.

Volgens de wet, die nog goedgekeurd moet worden door de Eerste Kamer, moeten uitgevers en advertentienetwerken die gebruikmaken van cookies, bezoekers van een site vooraf om ondubbelzinnige toestemming vragen. een opt-in regeling dus en niet op basis van opt-out, zoals met het icoon nu gebeurt.  Het is overigens nog niet exact duidelijk hoe de wet geïnterpreteerd moet worden. Een opt-in zou volgens critici nadelige invloed hebben op het gebruiksgemak. In de wet is geregeld dat de ondubbelzinnige toestemming desondanks geen nadelige invloed mag hebben op het gebruiksgemak.

Op de nieuwe site staat een rijtje met bedrijven, waar de consument zijn advertentievoorkeuren voor aan kan geven voor zijn browser. Het zijn partijen die informatie voor online behavioral advertising verzamelen en gebruiken. Wil een consument helemaal geen advertenties gebaseerd op zijn surfgedrag, dan kan dit ook met één druk op de knop voor alle deelnemende partijen tegelijk worden geregeld.

Na het instellen van een opt-out krijgt de bezoeker nog steeds advertenties te zien, maar die zijn dan niet langer afgestemd op zijn of haar surfgedrag.

Daarnaast wil de organisatie achter de site de consument voorlichten, onder meer door op de site aan te geven hoe dergelijke advertenties werken en wat dit precies inhoudt voor de privacy van de gebruiker.

Deel dit bericht

8 Reacties

Andre Skimmel

Goed initiatief. Jammer dat ze in Den Haag nog steeds denken dat alle cookies slecht zijn.

gast

Mijn excuses aangaande mijn directe taal aangaande de aangesloten spamming-bedrijven: Hoe DOM denken ze dat wij zijn/de overheid is ?

Vanuit de geposte link:

“Wat kan ik doen als ik dit soort advertenties niet wil?”
“Het is belangrijk te beseffen dat als je je uitschrijft …”

Ik mag dan maar een domme consument zijn, maar deze omschrijving klinkt VERDOMD VEEL naar *opt-out* terwijl de WET het omgekeerde noemt *en oplegt*.

OF er is een absoluut brain-f*ckin-dead persoon aan de gang, OF er is een arrogante kl**tzak bezig om de opgelegde wet net zolang te draaien totdat ‘ie betekend wat *hij* wilt: opt-out.

Just my two cents.

IAB lid

Jammer dat het IAB zich in zijn voorlichting tot de consument en deze actie alleen op retargeting richt. Uitgevers die wel cookies gebruiken maar niet voor retargeten hebben niets aan dit initiatief.

Tony Soprano

Helemaal eens met Gast en IAB-lid.

Daarbij: kijk eens goed naar de LinkedIn profielen van de leden van het IAB bestuur en de persoonlijke belangen worden pijnlijk duidelijk. Het IAB is verworden tot een vehikel dat de bedrijfjes van het bestuur promoot ten koste van de geloofwaardigheid van het IAB en de online industrie als geheel. Treurig hoor.

Nog een gast

Jammer dat Gast en IAB-lid niet in zien dat waarschijnlijk 95% van de sites die ze bezoeken niet hadden bestaan zonder internet reclame en cookies.
Ik stoor me niet zo erg aan reclame, behalve dan reclame van Google die geserveerd wordt op basis van inferieure en kinderachtige algoritmen waardoor ik steeds maar dezelfde reclame blijf zien over zaken waar ik echt niet in geintresseerd ben.

Natuurlijk is het IAB een belangenvereniging voor de bedrijven in de online reclame industrie. Ik geloof niet dat ze nooit iets anders beweerd hebben,.

Mediaplanner

Wel bijzonder dat de Nederlandse adnetwerken zoals Clickdistrickt en Yieldivision er niet tussen staan om je van af te melden. Mag ik dan aannemen dat die hier niet aan mee doen? Internationale spelers welke hier actief zijn staan er wel bij.

Erwin Boogert

Hallo Mediaplanner,

YD staat wel in het overzicht en ClickDistrict heb ik gevraagd om op je opmerking te reageren.

Overigens, we stellen het in dit forum erg op prijs als iedereen onder eigen naam reageert.

Marco

Beste Mediaplanner,

Ook wij doen er aan mij, en zijn een groot voorstander van zelfregulering. In de volgende release van onze software zal deze (i) te zien zijn. Dat zal in de loop van volgende week zijn. Mocht je nog vragen hebben laat het even weten.

Groet,

Marco Kloots

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond