IAB werkt aan standaarden voor ‘zichtbaarheid’

IAB Duitsland werkt aan technieken en standaarden om de markt beter te informeren over de ‘zichtbaarheid’ van display-reclame. Het Nederlandse filiaal kijkt aandachtig mee.
Gisteren meldde Emerce dat adverteerders in 2010 tientallen miljoenen euro’s weggooien omdat hun reclames simpelweg nooit gezien worden. IAB Nederland kan zich niet vinden in het bedrag van 53 miljoen euro dat Emerce noemt, maar het thema ‘zichtbaarheid van reclame’ is “een issue”, aldus directeur Joost Phoelich.
“Woensdagochtend hebben we het onderwerp besproken in een overleg met de IAB-besturen uit andere landen. In Duitsland werken ze aan een methode om de markt beter te informeren over de zichtbaarheid. We volgen die ontwikkelingen met interesse en gebruiken de opgedane kennis.” Het is niet duidelijk waar dat waneer toe leidt op de Nederlandse markt.
In het beste geval gaan uitgevers, en advertentienetwerken aan adverteerders vertellen of, waar, wanneer en hoe lang hun uitingen zijn getoond en welk prijskaartje aan welke positie op een pagina hing.
Foto: Peter Løvstrøm (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reactie
Wouter Hulst
Geweldig initiatief – eindelijk verder dan clicks en exchanges maar naar waarde voor adverteerders. Zou ook mooi zijn als mediabureaus dit serieus gaan nemen en daarbij niet in de val trappen dit te gebruiken om de prijs verder te drukken. De 53m zoals gisteren genoemd is natuurlijk geen ‘waste’ maar zit verdisconteerd in de totale CPM prijs.