Deel dit artikel
-

IBM koopt maker van marketingsoftware Unica

IBM koopt marketingsoftwarehuis Unica voor 480 miljoen dollar. Met deze en eerdere overnames vestigt zich aan de bovenkant van de markt met digitale marketingdiensten.

Kort voor het weekend maakten IBM en Unica de overname van het 18 jaar oude softwarebedrijf bekend.

IBM betaalt 480 miljoen dollar in contanten, wat het dubbele van de aandeelprijs is toen de beurs vrijdag sloot. Unica gaat van de beurs tegen een overnameprijs van ruim vier keer de jaaromzet. Unica boekte over het derde kwartaal een omzet van 31 miljoen dollar, 14 procent meer dan het jaar ervoor.

In Nederland is Reed Business een van de klanten van Unica, naast verscheidene financiële, retail- en telecominstellingen. Zij gebruiken de software van het Amerikaanse bedrijf om hun klantenbestanden te analyseren en vervolgens gericht promoties te plegen. Daarnaast biedt het bedrijf ook software om marketingcampagnes te beheren over meerdere kanalen.  

Unica’s 500 medewerkers treden in dienst bij IBM en vallen daar onder de divisie Software.

De nieuwe eigenaar gaat niet alleen verdienen aan de verkoop van softwarelicenties, maar kan ook 5.000 consultants op pad sturen om nu ook adviezen te geven over het gebruik van marketingsoftware. 

IBM investeerde afgelopen half jaar enkele miljarden dollars om zijn positie op de softwaremarkt te verstevigen.

Begin augustus gaf het een onbekend bedrag uit aan Coremetrics, een bedrijf dat aan web analytics doet. Ook deze overname valt in de categorie ‘Marketingdiensten’.

Dat IBM groei verwacht uit e-commerce en marketingdiensten blijkt ook uit de overname van Sterling Commerce in mei 2010. Daarvoor werd 1,4 miljard dollar in contanten betaald.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond