Deel dit artikel
-

Icon Medialab verovert Europa

Het Zweedse Icon Medialab (IM) gaat zich meer richten op de Europese markt. Dit maakte bestuurslid Johan Staël von Holstein gisteren bekend tijdens een persbijeenkomst. IM levert strategische oplossingen voor onder meer Internet en e-commerce en wil, met het oog op toenemende Amerikaanse concurrentie, door agressieve uitbreiding haar marktpositie op het Europese continent veiligstellen.

De van oorsprong Zweedse onderneming heeft al een reeks internationale overnames achter de rug. De laatste overname betreft Nicholson NY, een veelbelovend Amerikaans bedrijf dat e-business toepassingen ontwikkelt. Eind september jongstleden gaf ook het Nederlandse CyberConsult vol overgave het jawoord aan de ruim 800 medewerkers tellende onderneming.

De strategie van Icon Medialab om marktaandeel te behouden en te winnen is, naast de overnamestrategie, het aanbieden van een totaal dienstenpakket aan bedrijven die het Internet op willen. De wens van een bedrijf om succesvol te zijn op het Internet wordt door IM van verschillende kanten bekeken: zowel de technische kant van het implementeren van bijvoorbeeld een e-commerce website, als de niet-technische kant wordt doorgenomen.

IM zegt zich vooral van andere webconsultants en webdesigners te onderscheiden doordat zij op alle voor webontwikkeling relevante gebieden gespecialiseerd personeel heeft. Bij Icon ontstaat zo niet een keten van door outsourcing betrokken bedrijven, maar zijn alle fasen van ontwikkeling in eigen handen. Van technici tot vormgevers en van strategen tot mediadeskundigen.

Voorspellingen van Icon Medialab over de Internet business markt zijn optimistisch. Het bedrijf verwacht dat dit marktsegment volgend jaar zal gaan exploderen in Europa. De verwachte omzetcijfers zijn ontleend aan dit voorspoedige toekomstbeeld. Zette IM dit jaar nog 100 miljoen gulden om, volgend jaar verwacht ze een verdrievoudiging van de omzet tot 300 miljoen gulden. Winst wordt er vooralsnog niet gedraaid, aangezien nu vooral sterk geïnvesteerd wordt door het bedrijf. Staël von Holstein verwacht dat het
break-even point volgend jaar gehaald zal worden. Ook gaf hij aan, dat binnen een half jaar de stap naar de Nasdaq gemaakt zal worden.

Voorbeelden van websites die geïmplementeerd zijn door IM zijn onder andere de sites van British Petroleum (BP), het Koninklijk Huis (door Icon Medialab Nederland), Coca-Cola en Compaq.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond