Deel dit artikel
-

IDC: Consumenten en bedrijven pessimistisch over toekomst cybercriminaliteit

Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten op internet zegt dat hun bezorgdheid over cybercriminaliteit een negatief effect heeft op hun online koopgedrag. Dit blijkt uit een onderzoek van de afdeling Benelux van International Data Corporation (IDC). Het onderzoek is gehouden in opdracht van Electronic Data Systems (EDS). Hiervoor werden 608 consumenten en 290 bedrijven in Nederland telefonisch ondervraagd. Allen hebben toegang tot internet.

Volgens het onderzoek is 37 procent van de Nederlandse consumenten bezorgd over cybercriminaliteit. Als belangrijkste bedreigingen hiervan zien de ondervraagde consumenten virussen, het misbruiken van persoonlijke gegevens en fraude met creditcards. Een grote groep (38 procent) weet niet of er genoeg gedaan wordt aan de preventie van cybercrime, 23 procent denkt dat zij te weinig worden beschermd. Richard Oosterom is CEO van de Nederlandse afdeling van EDS, dat de cijfers deze week presenteerde. Hij ziet het vertrouwen van de consument in de 'digitale economie' als een van de belangrijkste punten voor de toekomst. "Als we de digitale economie tot een succes willen maken, moeten we ervoor zorgen dat mensen er ook op kunnen vertrouwen."

Over de toekomst van cybercriminaltiteit zijn de ondervraagden niet erg optimistisch. 83 procent denkt dat het aantal criminele feiten op internet zal toenemen, terwijl slechts vier procent denkt dat het zal afnemen. Over de rol van de overheid hierin zegt bijna de helft (45 procent) dat zij te weinig doet aan het aanpakken van cybercriminaliteit. Voor een kleine meerderheid van 51 procent geldt dat hun wantrouwen in de veiligheid van kopen op internet ertoe heeft geleid dat hun online koopgedrag hierdoor negatief is beïnvloed. Vooral de leeftijdsgroep waarvan het meest verwacht wordt wat betreft e-commerce (35 tot 55 jaar oud) neemt hierin het voortouw.

Net als de consumenten denkt 83 procent van de ondervraagde bedrjven dat de criminaliteit op internet zal toenemen. Toch weerhoud deze toename 68 procent van de bedrijven er niet van om op internet hun producten te koop aan te bieden. Meer dan de helft is dan ook niet bezorgd over criminele activiteiten via internet. Oosterom voegt hieraan toe: "Een groot probleem is de houding van sommige bedrijven. Veel bedrijven zien het investeren in beveiliging en dergelijke als kosten, wij bekijken het als een kritiek component van de business",aldus Oosterom.

Toch hebben de meeste bedrijven (85 procent) met meer dan twintig werknemers wel iemand in dienst die op een of andere manier waakt over het misbruik van hun systemen. Onder de ondervraagde bedrijven zegt hier ook weer een grote groep dat de overheid te weinig doet om cybercriminaliteit te bestrijden. Ondanks het toenemende bewustzijn van de aanwezigheid van criminele activiteiten via internet, blijft Richard Oosterom positief over de toekomst van e-commerce. "Alhoewel de dreiging van cybercriminaliteit steeds groter wordt, zijn er nog steeds grootse mogelijkheden voor bedrijven in de toekomst", aldus de CEO.

Deel dit bericht

2 Reacties

X2001

Ik vraag me af waarom fysieke beveiliging zo hot is terwijl Internet beveiliging zo weinig wordt toegepast. Onbegrijpelijk gezien de kritische info die zo op straat kan liggen. Gezien het aantal virussen alleen al is een investering gerechtvaardigd.

radja

simpelweg omdat bedrijven schijnbaar nog niet door hebben dat het weinig zin heeft om de voordeur op slot te doen als je de achterdeur wijd open laat staan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond