Deel dit artikel
-

Smart home domineert beursvloer IFA

Wie wil weten wat de belangrijkste trend van IFA 2017 is hoeft niet ver te zoeken. Hal 26, aan de rand van het beursterrein, huisvest tientallen overwegend Duitse startups die zich allemaal lijken te storten op de Smart Home, slimme oplossingen voor in het huis.

Dat de nadruk zo sterk op deze ontwikkelingen ligt, is geen verrassing. De Duitse Smart Home markt groeit alleen al naar 4,3 miljard euro in 2022, volgens onderzoek van Eco en Arthur D Little dat tijdens de beurs werd gepresenteerd. Met name energiebeheer valt in positieve zin op.

Het voordeel van Smart Home is dat je er ook zo ongeveer alles onder kunt laten vallen: van slimme thermostaten tot slimme weegschalen.

Een van de vreemdste Smart Home oplossingen op IFA is een koelkast van Panasonic die komt aanlopen als je hem roept. Toegegeven: de koelkast is momenteel weinig meer dan een koelbox op een robotstofzuiger en een definitief model laat mogelijk nog tientallen jaren op zich wachten. Ook handig: het Velux Active systeem dat het dakraam sluit wanneer het begint te regenen.

De medische tak van Philips kondigde in Berlijn de Avent uGrow aan, naar eigen zeggen de eerste medische ‘baby-app’ in zijn soort. De app biedt artikelen en inzichten die zijn samengesteld door een team zorgprofessionals, en is draadloos verbonden met de slimme babyfoon en slimme oorthermometer van Philips.

Vanaf 2018 zal de app samenwerken met nieuwe Philips-apparaten en -oplossingen, waaronder een slim luchtzuiveringssysteem, het Philips Hue-verlichtingssysteem, en een tracker die samenwerkt met een babyfles om het tijdstip, de duur en de hoeveelheid van voedingen te registreren. De uGrow-gebruikerservaring wordt verder verbeterd met de toevoeging van Amazon Echo-spraakherkenning later dit jaar.

LG heeft al zijn slimme apparaten compatibel met Google Assistant gemaakt. De resterende tijd van de wasmachine nakijken of de koelkast meer ijs laten maken, dat kan allemaal via deze slimme assistent, die elk lid van het gezin aan de stem herkent. Het spraakhulpje zit ook zeker in vijf nieuwe luidsprekers, onder meer van merken als Panasonic, Sony en MobVoi.

Chatbots rukken ook op in huishoudelijke apparaten: De nieuwe robotstofzuiger van Neato werkt met de Neato Chatbot in Facebook, Amazon Alexa en Google Home.

Opmerkelijk: de terugkeer van de wearable, dit jaar alleen al goed voor 161 miljoen verkochte apparaten. Daarbij moet de slimme horloge het wel afleggen tegen fitnessloplossingen. Laat dat nou juist de sector zijn die TomTom weer laat vallen. Het Nederlandse bedrijf kwam in Berlijn alleen met software die je ‘fitnessleeftijd’ berekent.

IFA 2017 is ook wel een beetje de beurs voor de mobieltjes geworden. Samsung had de Note 8 trots op diverse tafels uitgestald en in een andere hal deed LG hetzelfde met de LG V30, die door critici nu al wordt geroemd. Sony lanceerde nieuwe modellen van de Xperia. Onzichtbaar op IFA: Apple, het bedrijf dat zijn nieuwste iPhones liever op eigen evenementen toont.

Ook sommige gadgets die je in Berlijn zou verwachten, schitterden door afwezigheid. Een jaar geleden stonden ze in menige hal te loeien, nu moest je de drones (zoals die van DJM Mavic) echt zoeken. Ook VR lijkt alweer passé. De recente prijsverlaging van Oculus Rift en HTC Vive wijst op tegenvallende belangstelling.

IFA rekent dit jaar op 240.000 bezoekers. De beurs is nog tot en met woensdag te bezoeken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond