Deel dit artikel
-

‘Ik had een idioot lange aanlooptijd nodig’

Jitse Groen (31) twijfelde tot twee jaar na de start van de bestelsite Thuisbezorgd.nl of hij er wel mee door moest gaan. Inmiddels trekt de site een half miljoen unieke bezoekers per maand en zijn er ruim 1800 bezorgrestaurants aangesloten. “Mijn koppigheid heeft me wel geholpen.”

We lunchen in het dorp waar Jitse Groen woont. Waar precies, dat hangt hij liever niet aan de grote klok. Groen staat namelijk op de 57ste plaats van de Quote 100% Selfmade-lijst en is goed voor tien miljoen euro. Het restaurant zit vol met oudere stellen die bijkomen van een fietstocht in de omgeving. De jonge ondernemer valt hier wat uit de toon. De oprichter van het zeer succesvolle Thuisbezorgd.nl geeft schoorvoetend toe zelf weinig te bestellen via zijn site: "Maar ik woon ook in een klein dorpje, daar is niet zo veel keus."

De start van het ondernemerschap van Groen kent een opmerkelijke oorsprong. Tijdens zijn studie Bedrijfsinformatietechnologie aan de Universiteit van Twente was het onder studenten een trend om een eigen bedrijf te beginnen. "Maar ik had daar eigenlijk niet zo’n zin in. Tot ik drie collega-studenten met hun bedrijf in het NOS-journaal zag. Voor mij was dat het teken om toch ook maar te gaan ondernemen."

Hij ging bij zichzelf te rade en bedacht: "Maar ik kan eigenlijk helemaal niks." Dus zonder er verder veel tijd meer aan te verspillen besloot hij maar websites te gaan bouwen. Als student maakte hij zijn eerste site voor de lokale slijterij die het bier rondbracht op de campus van de universiteit. Duizend gulden vroeg Groen voor de opdracht. "Ik had alleen één probleem: ik kon helemaal niet programmeren." Met een boek in de hand ging hij aan de slag en toen de website na een jaar klaar was, wist hij: "Dit nooit meer."

Pizza

Het idee om dan toch Thuisbezorgd.nl op te zetten, kwam pas tijdens een familiefeestje op het platteland in Noord-Holland. "We wilden Chinees bestellen en keken op internet. Het bleek dat er maar twee bedrijven online waren waar je pizza kon bestellen, en dan alleen in Amsterdam." Het leek Groen een ‘leuk idee’ om hier wat mee te doen, maar haast had de student nog altijd niet. In het jaar 2000 registreerde hij de naam Thuisbezorgd.nl en deed er vervolgens bijna een jaar niks mee.

Het idee achter Thuisbezorgd leek destijds overigens weinig op het concept dat er nu staat. "Ik ben de site begonnen met het idee om alles te bezorgen, van koelkasten en bloemen tot mobiele telefoons en cd’s. Maar na twee jaar stonden er nog steeds alleen maar bezorgrestaurants op. Toen besloot ik het maar bij eten te laten."

Hij verwachtte de eerste twee maanden zo’n tweehonderd bestellingen per dag, maar dat liep anders. "Het duurde twee jaar voor we die doelstelling haalde. Je zou eigenlijk kunnen stellen dat het IBG in die tijd mijn inkomsten betaalde", grapt Groen. "Anders was het waarschijnlijk ook nooit gelukt. Ik had een idioot lange aanlooptijd nodig."

Met een paar honderd bestellingen per dag was zijn bedrijf nog steeds geen succes. Het was een moeilijke tijd. "Maar toen breedbandinternet begon door te breken, zag ik dat het lijntje langzaam omhoog ging."

Dat hij uiteindelijk zijn bedrijf toch heeft gekregen tot waar het nu staat, schrijft Groen toe aan zijn koppigheid. "Dat heeft me wel geholpen. Ik ben kritisch en ren niet achter mijn concurrenten aan." In de loop van de tijd heeft hij overigens wel beter leren luisteren, geeft hij toe. "Maar als ik dingen echt niet wil, dan zeg ik dat en gebeurt het gewoon niet. Einde discussie."

Schiermonnikoog

Het afgelopen jaar verwerkte de site voor dertig miljoen euro aan bestellingen, een groei van 60 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Zo’n 60 tot 70 procent van de bestellingen komt uit de Randstad. "Als student denk je dat Nederland groot is. Maar als je dan het aantal restaurants wilt uitbreiden en in Schiermonnikoog gaat zoeken… Dat gaat dus echt nergens over. We kunnen daar wel naartoe gaan om één restaurant aan te sluiten, maar dan ben je 200 euro verder en krijg je eens per week een bestelling." Volgens Groen is het lucratiever om in Berlijn een restaurant te bezoeken. "Daar wonen natuurlijk veel meer mensen." In 2005 begon Groen serieus na te denken over de toekomst van zijn bedrijf en kwamen de plannen voor uitbreiding.

Op dit moment richt Thuisbezorgd.nl zich, onder verschillende domeinnamen, vooral op Duitsland en België. "In Duitsland gaat het goed, daar zijn we de nummer twee in de markt. Over een jaartje verwacht ik dat we de eerste plek hebben bereikt. In België hebben we 95 procent van de markt in handen. Maar daar is concurrent Just-Eat ook begonnen."

Die belangrijke concurrent houdt Groen scherp in de gaten. Hij stelt kritisch: "Je moet niet alles geloven wat Just-Eat in de pers brengt. Ze kwamen met een persbericht dat ze vierduizend bestellingen per dag krijgen en ons voorbij zouden gaan. Wij weten dat het er maar 750 zijn. Dat zijn de echte cijfers", aldus Groen. Al geeft hij toe dat Just-Eat in heel Europa wel ‘iets groter’ is dan Thuisbezorgd.

Zijn bedrijf is officieel actief in zes landen, onder verschillende namen. "Maar Thuisbezorgd.nl is natuurlijk niet zo’n geschikte naam voor internationale uitbreiding, dus hebben we onlangs Takeaway.com gekocht." Over het prijskaartje daarvan blijft hij een beetje vaag, maar dat het meer dan een ton was, wil hij wel toegeven. "Nee, niet meer dan vijf ton. Maar het is een behoorlijk bedrag geweest." Takeaway.com moet het portaal worden waar alle andere domeinen onder gehuisvest worden. Volgend jaar wil Groen in nog meer landen aanwezig zijn. Met de bloei van zijn bedrijf blijkt ook zijn ambitie tot volle wasdom te zijn gekomen: "Uiteindelijk is het de bedoeling om overal te zitten."

Deel dit bericht

2 Reacties

Boris

Leuk inspirerend verhaal, alleen een beetje jammer dat al die uitgebuite horeca ondernemingen nu vast zitten in zijn thuisbezorgd mafia..

piet

Inspirerend verhaal. Ik hoop voor hem dat de 10bis overname lukt en dat hij het internationaal inderdaad kan uitrollen. Anders dan zit je met 135 miljoen euro extra schuld erbij.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond