Deel dit artikel
-

Ilse zet huis-aan-huis folders online

Ilse Media is een verregaande samenwerking aangegaan met E-folders, een bedrijf dat papieren reclamefolders online zet. Gisteren presenteerde ilse officieel de vernieuwde site van E-folders. Op de site staan folders van de meeste grote verkoopketens, zoals de Hema, Zeeman en Halfords. Adverteerders betalen een bedrag per aangeklikte folder.

E-folders is in 2003 opgericht en is onlangs een samenwerking aangegaan met ilse. Over de exacte inhoud van die samenwerking doet ilse geen uitspraken. E-folders is 3 jaar geleden opgericht door Robert Brugman. Het idee is onstaan vanuit de eigen behoefte om folders online te bekijken omdat hij een een ja/nee sticker heeft. Dit idee heeft hij omgezet in de site e-folders.nl.

Het bedrijf Turnpages zorgt ervoor dat de door bedrijven – meestal in pdf-formaat – aangeleverde folders worden omgezet in een online blader interface. Het streven is om de folders online te zetten voordat ze bij mensen op de deurmat vallen, zegt Van de Vosse. Welk bedrag adverteerders betalen per aangeklikte folder kan hij niet zeggen.

“De online folders zijn een aanvulling op de papieren verspreiding,” legt Van de Vosse uit. “We hebben niet de pretentie om te verwachten dat papieren folders door dit initiatief verdwijnen.” Een voordeel van een online folder is volgens hem dat er een directe doorklikmogelijkheid bestaat. Het is volgens hem de bedoeling dat in de nabije toekomst het in veel gevallen mogelijk is om direct door te klikken naar de webshop. Nu is dat nog slechts in enkele gevallen mogelijk. Zo is het bij de online folders van Halfords mogelijk om via een klik direct op de relevante pagina van de webshop te komen.

E-folders wil onder meer inspelen op de folderbehoefte van mensen die met een nee/nee of nee/ja sticker reclamefolders buiten de deur houden. Volgens Ilse wil een groot deel van die mensen wél de folders lezen, maar deze niet fysiek in de bus krijgen. “Dat gat wordt gevuld door E-folders,” aldus ilse.

Promotie van de foldersite vindt plaats door een link op startpagina en een bannercampagne op sites binnen het ilse-netwerk. De site telde volgens Van de Vosse afgelopen maand zo’n 300.000 bezoeken.

Bezoekers met een account kunnen een eigen gepersonaliseerde pagina creëren door een persoonlijke selectie te maken. Accounthouders kunnen ook kiezen voor het ontvangen een nieuwsbrief met daarin een folderupdate op basis van de persoonlijke voorkeuren. Volgens Van de Vosse klikt tussen de 80 en 90 procent van de mensen die een nieuwsbrief opent door naar de website.

Deel dit bericht

5 Reacties

Marcel Veenstra

Ervaringen en ontwikkelingen van de afgelopen jaren spreken boekdelen als het om online folders gaat. De grotere distributeurs laten het (nog) links liggen, deels gevoed door de angst eigen markt af te romen en het ontbreken van de kennis en deels door het mogelijk in gang zetten van een kannibaliserende werking. Hoewel er nog steeds angst bestaat voor de vergelijking die middels het internet mogelijk is, fysieke folders leg je doorgaans niet zo snel naast elkaar terwijl je een aangeboden product via het internet al snel intoetst bij de daarvoor bestemde site voor vergelijkingen, zal er een zekere opmars komen als het om de distributie van online folders gaat. Enerzijds op milieugronden en vanuit kostenoogpunt en anderzijds om meer invloed uit te kunnen oefenen op het bereik en moment van de boodschappen. De mogelijkheden van aanbiedingen via het internet zijn beduidend talrijker, zoals aanbiedingen op het laatste moment kunnen toevoegen, interactie met de consument en -last but not least- het verkrijgen van data van diezelfde consument. Toch zie ik de online folders meer als boodschapper van de informatie dan dat er massaal via webshops verkocht gaat worden. De retailers denken doorgaans in omzet per vierkante meters en hebben andere belangen om traffic in hun winkels te krijgen en te houden. Vergeet niet dat veel retailers inmiddels de mogelijkheid bieden om via hun webshops artikelen en aanbiedingen aan te schaffen. Nu gaat het om de vraag of daar een daadwerkelijke en breed toegankelijke portal bij gaat helpen. Kanttekening bij de fysieke distributie blijft natuurlijk dat distributeurs van reclamedrukwerken afhankelijk zijn van andere factoren als het om het benaderen van de brievenbus gaat (bezorgers en het weer met name). Ook spelen de kosten voor de realisatie van drukwerk en de distributie een beduidende rol. De ontbrekende schakel ligt mijns inziens meer op het terrein van de associatie en interactie tussen regulier drukwerk en het internet. Het bereik van de brievenbus (netto ruim 6 miljoen ex.) blijft vooralsnog in aantallen de winnaar. Tezamen kunnen de beide medium types voor extra traffic zorgen, zolang hier maar op een slimme wijze mee wordt omgegaan. Als aanbieder van o.a. huis-aan-huis verspreidingen, onderzoeken en verspreidplanning ben ik enigszins bevooroordeeld maar zie de opkomst van online folders via het internet als een welkome uitbreiding van ons dienstenpakket. Daarnaast lanceren wij steeds meer projecten die gerelateerd zijn aan het internet. In de fysieke distributie praten we over verspreiders, via het internet hebben we het al gauw over publishers of uitgevers. In mijn beleving zullen fysieke distributeurs zich meer als uitgevers gaan ontpoppen en kunnen zij niet meer om ventures op het internet heen. Los nog van de liberalisering in de postmarkt de komende jaren als het om het vrijgeven van bijvoorbeeld gramsgewichten gaat, mag je veronderstellen dat het ook hier wenselijk is dat de consument zijn post in de toekomst gewoon via zijn of haar mailadres ontvangt.  De ontvankelijkheid voor impulsaankopen van dat foldertje wat er toch wel grappig qua vorm en kleur uitziet en het beroep op andere zintuigen zal via de brievenbus zijn kracht wel kunnen handhaven. Commercieel blijft het daarbij de vraag of de ene bouwmarkt met de andere in één oogopslag wil worden vergeleken of liever vanuit zijn eigen omgeving verkoopt! De cijfers zullen het ons de komende jaren gaan vertellen…

Pieter de Groot

Inmiddels zijn er ook al wat onderzoeken verricht, die allemaal uitwijzen dat de digitale folder een handige aanvulling is op de echte papieren folder. Ook werken acties in de papieren folder klantbindend, wanneer er een actie wordt gevraagd van de klant (Bijv. een actiecode die op de internetsite ingevuld kan worden). Naast Ilse, zijn er nu meerdere websites die dit initiatief over hebben genomen. Een paar zijn : http://www.efolders.info, 1001efolders en de laatste is http://www.folderaar.nl. Met die laatste kan je zelfs lokaal zoeken op folders.

Dennis De Vries

Inmiddels zijn de digitale folders op bijna iedere website van de winkelier te vinden en zorgt het er volgens mij niet voor een verlaging van het aantal folders wat door de brievenbus komt, een andere bekende website is overigens <a href=" http://www.reclamefolder.nl&quot; target="_blank">reclamefolder.nl</a>.

Marcel

Wat Marcel Veenstra zegt, dat met internet het veel gemakkelijker is om acties en aanbiedingen te vergelijken, is wel wat nu aan het gebeuren is. http://www.kortingzoeker.nl doet hier een poging toe bijvoorbeeld. Interessante ontwikkelingen. Via het internet is het veel makkelijker om aanbiedingen met elkaar te vergelijken en dit zal er toch op termijn toe leiden dat de papieren folder minder populair zal worden.

Nee Nee Sticker aanvragen

Ook wij zijn een groot voorstander van online folders. Wisten jullie bijvoorbeeld dat er jaarlijks 230.000.000 kilo reclamedrukwerk op de mat valt?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond