Deel dit artikel
-

ING: Supermarkten remmen eigen online ontwikkeling

Gevestigde belangen in het supermarktwezen remmen de digitale vooruitgang van de bedrijfstak. Dat schrijft ING in een sectorrapport dat vandaag verscheen.

De onderzoekstak van de bank signaleert dat de digitale omslag van supermarkten in zekere zin vergelijkbaar is met het verleden. Toen gingen veel winkels over bediening naar zelfbediening. Dat had impact op de inrichting van winkels, organisaties en de wijze waarop klanten worden bediend. De uitrol van online strategieën doet nu hetzelfde.

“Toch vindt ook nu de verandering wel stapsgewijs plaats en vormen gevestigde belangen van ondernemingen en ondernemers een rem op ontwikkelingen. Supermarktbedrijven die vooroplopen en een succesvolle propositie ontwikkelen creëren een duidelijke voorsprong op hun concurrenten.”

Dit kan vooral bij supermarktondernemers zichtbaar worden. Dit zijn winkeliers met een eigen zaak die werken onder een bekend label. “Wanneer een deel van de ondernemers van een formule wel online gaat en een ander deel niet leidt dat tussen ondernemers tot grotere verschillen in dienstverlening en prestaties.” Dat belangrijkste reden voor scheefgroei is het gebrek aan financiële middelen om de eerste investeringen te doen en later het onderhoud te verrichten aan de multichannelstrategie en -operaties. Ook gebrek aan tijd en kennis zijn hier debet aan.

ING lijkt dit te zien als iets van tijdelijke aard. Op de lange termijn verandert de winkel van het de facto verkoopkanaal naar een van meerdere kanalen. “De relevantie van de winkel is mede gebaseerd op de service die de klant kan worden geboden en dit element wint aan belang op de winkelvloer. Daar hoort proactief personeel bij dat de klant in woord en daad kan bijstaan.”

In Zwisterland is sinds kort een wel heel apart soort supermarkt te vinden: digitale winkelschappen op rollen behangpapier in de koffiehoek van het lokale Googlekantoor. Werknemers kunnen op de wand van Coop items scannen, bestellen en die thuis laten bezorgen.

Foto: FaceMePLS (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond