Deel dit artikel
-

ING: Woonbranche koploper in groei online omzet

De omzet van winkels en groothandels in meubels en woninginrichting floreert. Sinds 2015 is de gemiddelde jaarlijkse omzetgroei in ‘home & living’ 6 procent in de detailhandel en 9 procent in de groothandel. Binnen de retailsector was de woonbranche in het eerste halfjaar van 2021 zelfs koploper in de groei van online omzet.

Pindata van ING laten zien dat in september de onlinebestedingen nog altijd 70 procent hoger waren dan in 2019. De belangrijkste trend die al vóór de coronapandemie voor een geleidelijke evolutie zorgde in deze sector is digitalisering. De corona lockdowns leidden daarbij tot een revolutie van de ontwikkelingen.

Van oudsher liep de home & living sector achter in digitalisering, maar tijdens de coronacrisis is een inhaalslag gemaakt. Ondernemers hebben hun businessmodel aangepast: ze zijn meer data gaan gebruiken, hebben hun webshops ge-upgrade en hun logistieke systeem vernieuwd. Ook zijn nieuwe tools ontwikkeld om het de klant gemakkelijker te maken toch hun woonspullen te kunnen blijven kopen.

Vier trends bepalen toekomst van de ‘home & living’ sector
De komende jaren zullen naar verwachting vier trends de ontwikkelingen in de ‘home & living’ sector bepalen:

Bestedingen aan het interieur zullen dankzij het blijvende karakter van deels thuiswerken en het gemak en de snelheid van online bestellen de komende tijd op een hoog peil blijven.

Omnichannel is de toekomst en de toegevoegde waarde zit in de wisselwerking tussen fysieke winkels en online shoppen, waarbij het gebruik van beschikbare data een sleutelrol vervult. ‘Stenen’ woonwinkels krijgen in de toekomst deels een andere rol en zullen waarschijnlijk selectiever bezocht worden. Grotere woonwinkels kunnen bovendien met minder vierkante meters af, omdat ze minder meubels hoeven te laten zien aangezien de digitale showroom 100% gevuld is. Een nevengevolg is dat er in de toekomst mogelijk meer stadswinkels en minder winkels op perifere locaties zullen zijn.

Dankzij digitalisering en data-analyse is de stap naar internationalisering gemakkelijker te maken dan als er alleen fysieke winkels zijn. In de home & living markt zal er door oplopende kosten voor met name digitalisering meer samenwerking in de keten ontstaan, onder meer in data-analyse, en is een consolidatieslag waarschijnlijk.

Meer duurzaamheid valt te behalen via de aanvoerketens. Het risico van niet-levering of te late levering wordt geminimaliseerd door voorraden op te bouwen en schakels in de keten over te slaan. Dit kan door niet alleen eerder, maar ook meer regionaal gespreid en veelal dus dichterbij te bestellen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond