Deel dit artikel
-

Internet enige lichtpunt in mediabestedingen

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in het eerste halfjaar van 2012 licht gedaald met 1,2 procent tot 1,93 miljard euro. Vrijwel alle mediumtypen zagen de advertentie­-inkomsten afnemen, alleen internet en out-of-home lieten een flinke plus zien.

Dat blijkt uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen 2012 dat Nielsen binnenkort publiceert.

Belangrijkste reden voor de daling is de aanhoudende laagconjunctuur waarin Nederland zich bevindt. De schuldencrisis hangt nog steeds als een donkere wolk boven de economie. Zowel het consumenten­- als het producentenvertrouwen is onveranderd laag.

Het enige mediumtype dat geen last lijkt te hebben van de crisis is internet, dat de mediabestedingen in de eerste zes maanden van 2012 met dubbele cijfers zag groeien: 14,3 procent. Dat was vooral te danken aan Search met een groei van meer dan twintig procent, hoewel ook Display (6,9 procent) en Classifieds, Directories en Listings (8,2 procent) een stijging lieten zien. Andere groeier was out of home met een plus van bijna acht procent.

Televisie zag de netto mediabestedingen in het eerste halfjaar van 2012 dalen met 3,5 procent. De economische omstandigheden lieten zich ook bij dit mediumtype voelen. Een zomer vol grote sportevenementen heeft de daling niet tegen kunnen houden, hoewel een deel van die toernooien plaatsvond na afloop van het eerste halfjaar.

De andere audiovisuele media, radio en bioscoop, zagen de netto mediabestedingen in de eerste zes maanden van 2012 met vijf procent dalen.

De grootste daling van de mediabestedigen vond plaats bij de gedrukte media. Telegraaf Media Groep en Wegener berichtten eerder al over tegenvallende advertentie-­inkomsten uit hun activiteiten. De bestedingen aan dagbladen daalden dan ook met bijna twaalf procent. Bij publiekstijdschriften namen de bestedingen ook af, maar de daling is gegeven de marktomstandigheden en de ontwikkeling in de afgelopen jaren een redelijk resultaat.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond