Deel dit artikel
-

Interview: ‘Je hebt niets aan de man met een plan’

BlueMind begeleidde onder meer de fusie van IceMobile met BrandLoyalty, de overname van Cleafs door Affilinet en de investering in Springest. Ron Belt (43) is managing director van de corporate-finance-adviseur. Een man met passie voor technologie en bedrijven die zich ermee bezighouden.

We ontmoeten Belt in restaurant Zeezout in Rotterdam. Hij steekt meteen van wal: “Sinds een paar maanden kijk ik niet meer naar het achtuurjournaal. Iedere uitzending begint met berichten over ‘de crisis’ en ‘de recessie’. Welke voetbalcoach spreekt zijn team nu motiverend toe met ‘het verlies van vorige week’?” Op een van de warmste dagen van het jaar is de directeur kritisch over de negatieve inslag die in Nederland lijkt te heersen.

“Het gaat me niet om het journaal an sich, maar om de ambitie die eruit spreekt. Kijk bijvoorbeeld naar de vraag of we de Olympische Spelen in 2028 naar Nederland moeten zien te krijgen. Ik vond het mooi om te zien hoe onze kroonprins op die vraag reageerde: ‘De Spelen zijn het doel, maar de weg ernaartoe is minstens zo belangrijk.’ Als we ervoor gaan zonder succes, dan hebben we in ieder geval met een gezamenlijke ambitie wel nieuwe infrastructuur voor ons land gebouwd.”

De financieel specialist is zelf allerminst zuur. Integendeel. Hij zoekt juist de grenzeloze ambitie en verbijt zich tijdens de lunch aan de Maas soms vanwege het schijnbare gebrek daaraan. Nederland is volgens hem namelijk een goede uitvalsbasis om internationaal te ondernemen. Het door sommigen als belemmerend ervaren investeringsklimaat biedt juist kansen, aldus Belt. “In Amerika is meer kapitaal om een bedrijf vrijblijvend te laten zoeken naar iets nieuws. Europese bedrijven daarentegen moeten een plan hebben, omzet en winst maken om vervolginvesteringen te krijgen. Dat heeft er in ons land toe geleid dat e-commercebedrijven extreem competitief werken, lage marges rekenen, flexibel zijn en daarom goed hun diensten naar het buitenland kunnen uitrollen.”

Kleine en grote ondernemers besteden volgens hem wel te weinig tijd aan de financiële ontwikkeling en positionering van hun onderneming. “Ook starters moeten toch zeker een halve dag in de week contact hebben met de financiële markt, al is het maar om te oefenen en te leren.”

Volumegame
Zijn bedrijf BlueMind begeleidt ondernemingen bij overnames en het verkopen van het eigen bedrijf. “Als een financiële partij een aandeelhouder is, weet je dat je op een gegeven moment moet verkopen.” En in dat spel proberen Belt en zijn dozijn collega’s in Den Bosch – “middenin de Benelux” – de grote deals te winnen.

Een van de manieren om dat te realiseren, is het halfjaarlijkse overleg met de buitenlandse collegabedrijven in de zogeheten Mergers Alliance. In september, bijvoorbeeld, bespreken de achttien firma’s ervan welke ondernemingen in welke regio’s aansluiting, verkoop of overnames zoeken. Drie dagen achterelkaar lichten ze markten en bedrijven door. “Daar komt de helft van onze business uit.”
Belt zelf bezoekt ook regelmatig lokale ondernemers om de markt te sonderen en beter zicht te krijgen op individuele bedrijven. “Je hebt de man met een plan en de vent met een tent. De man met het plan heb je niets aan. Het gaat om de mensen die kunnen executeren. Daar zijn er verdomd weinig van.”

De online en IT-sector hebben volgens hem behoefte aan oude rotten uit het vak; die hun kennis en ervaring met anderen delen in een nieuw bedrijf. Belt: “De mensen die nu van de universiteit komen, starten steeds vaker bewust een eigen bedrijf. Dat is een goede ontwikkeling. Nederland heeft zoveel mooie bedrijven voortgebracht, zowel in de industrie maar ook in de e-commerce. Het ontbreekt ons echter aan nationale trots. Afgelopen anderhalf jaar heb ik veertig van de grootste e-commercebedrijven bezocht. Daar zitten veel mooie bedrijven tussen, maar niemand die ze kent. Kijk naar het gebruik van WhatsApp. Nederland is relatief gezien het grootste land qua gebruikers, terwijl we eBuddy (waar Belt adviseur is) – in huis hebben. Er wordt zurig gedaan over succes in eigen land.”

Wake-up-call 
De overname van bol.com door Ahold ziet hij als dé wake-up-call voor de veranderingen die gaan komen. Belt: “Niets is veilig, dus je moet blijven innoveren. Bol.com en Wehkamp doen dat door nichebedrijven te kopen om zodoende uit te groeien tot online warenhuizen. Dat zijn ‘ouderwetse retailprikkels’ die online worden toegepast. En Coolblue moet ook iets doen, want met het openen van twee winkels per week ben je er nog niet.”

Vernieuwingen, deals en consolidatie zullen volgens Belt ontstaan in de IT-branche en bij intermediairs. “Er wordt nu al erg veel geïnvesteerd in nearshoring van IT. En in de media ga je consolidatie zien bij intermediairs, die industrie wordt heel snel heel groot. Moeten adverteerders dan nog wel dertig procent betalen aan de tussenliggende partij, terwijl de mediabureaus het met vijftien procent moeten doen? Daarnaast is de toekomst aan niches. Maar om die uit te baten, heb je wel schaalgrootte nodig. Het wordt een grotevolumegame.”

* Dit interview verscheen eerder in het augustusnummer van Emerce magazine #115

Foto: Ernst Seaber

Deel dit bericht

8 Reacties

Alex

Ter info: wilde even de website bluemind.nl of .com bekijken, maar is het gehackt ofzo? Krijg ook malware waarschuwingen…

Rick de groot

Vind Coolblue helemaal niet goedkoop ze zijn net zo duur als bcc in dit geval kan ik net zo goed daar heen gaan en dan heb persoonlijk advies. Kijk http://www.mazingmarkt.nl dat is pas goed dingen krijgen.

Marc Jansen

Een aantal goede punten met name het journaal voortaan overslaan is een prima plan ter voorkoming van depressie…

Echter, dat gebrek aan (durf)kapitaal een voordeel is lijkt me overdreven. De behoefte van Nederlandse investeerders om op korte termijn winst maken gaat ten koste van innovatie en groei. Nederlandse bedrijven krijgen het nagenoeg nooit voor elkaar om met eigen middelen een top drie speler in Europa te worden. Nederland is simpelweg te klein om voldoende cash te genereren om tegen de Franse of Duitse concurrenten op te boksen.

Ronald ter Voert

@alex: site doet het gewoon volgens mij: http://www.bluemind.nl/

Robert

Bedankt Rick voor je zinvolle bijdrage!

Nico

“De man met een plan daar heb je niets aan” vind ik een beetje te kort door de bocht. Er zijn veel mensen met geweldige plannen maar die plannen vervolgens niet goed kunnen uitwerken in de praktijk. Daar moet je dan weer andere mensen voor hebben. En zo ontstaat een geweldig team. Je hebt niets aan alleen maar werkpaarden er moeten ook creatieve mensen bij zitten voor de vernieuwing.

Wil

@Nico Helemaal mee eens, de man met visie is juist zelden de man die goed is in organisatie en executie. Het is DE kans voor financierders om een man met visie te koppelen aan een goed team executeurs. Maar dat vinden financiers kennelijke teveel moeite in Nederland.

Hans

Het is prima om visie te hebben, maar in Nederland missen wij pragmatische executeurs in de vorm van mensen die een nieuw product ECHT aan de man kunnen brengen. Ideeën genoeg, nu nog verkopen en JA: Nederland is te klein voor doorgroei, maar het is een goed begin.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond