Deel dit artikel
-

Jongerenplatform Yellow gooit handdoek in de ring

Het jongerenplatform Yellow , een initiatief van KPN Telecom, Postbank (ING), Radio538 en muziekstation The Music Factory, houdt op te bestaan. De belangrijkste financiers, KPN en ING, hebben zich teruggetrokken. 'Virtual Brand'-bedrijf Serious is nu geïntereseerd Yellow over nemen maar zegt nog niet gesproken te hebben met Yellow.

De reden om te stoppen met Yellow is een gebrek aan leden en opbrengsten. Bij Yellow waren dertien mensen werkzaam, die van de vier vennoten afkwamen. Directeur Harry Steenkamp van Yellow; eerder mediamanager bij de Postbank: "Mijn grootste zorg is op dit moment het personeel weer terug aan een baan te helpen, het liefst weer bij de bedrijven waar ze vandaan kwamen. Ik wil het op een correcte manier afhandelen maar ik kan ze niets garanderen. Inkomsten haalden we uit banners en buttoms op de site. Hoe groot de totale investering in Yellow was, wil ik niet kwijt".

Merkbedrijf Serious is een online community waar bezoekers producten kunnen kopen, waardoor ze mede-eigenaar worden van de onderneming. Deze producten zijn onze andere t-shirts, koffie en wijn, die online verkrijgbaar zijn. Pieter de Leeuw, mede-oprichter van Serious:"We willen de groep jongeren van Yellow aantrekken voor onze community. We hebben nu enkele honderden leden die aandelen hebben in Serious en dus zeggenschap kunnen uitoefenen op het beleid van Serious. Dat is zo juridisch vastgelegd".

Yellow werd in 1999 opgericht en had bedrijven als Philips, Douwe Egberts, V&D, Procter & Gamble en MCDonald's als klant. Als Yellow-lid kreeg je korting op kaartjes van concerten, party's en filmpremières, maar ook op cd's, kleding, video's en computergames. Volgens Yellow had de site dagelijks 3500 unieke bezoekers met tussen de 1,2 en twee miljoen pageviews per maand. De site is tot 31 maart live. KPN, TMF en Radio538 waren niet bereikbaar voor commentaar.

Deel dit bericht

11 Reacties

©O®

Tsja……….. ik zei nog tegen m'n zoon (13),…… weet je het wel zeker..? Per slot van rekening is het wel 25 piek en je moet ze zelf betalen… Jawel pa! en ik zie hem nog glimmen van trots toen hij zijn zilvergrijze/gele pasje kreeg (net een creditcard, hè pa ?!?!?!).Nu maar hopen dat die 25 piek vanzelf worden omgezet in 'serious' aandelen; anders is er weer een slachtoffer(tje) van de luchtconomy. Let's get serious folks…. 

Logan

Eindelijk,Ik ben zelf een van die jongeren die al sinds 1999 (ongevraagd) werd bestookt met allerlei directmail, reclamecampagnes en overige 'trendy' uitingen. Eerlijk gezegd werd ik er doodziek van. Gelukkig kon ik bij mijn bank (de postbank) alle direct mail stop zetten. Dat had ik trouwens ook nooit gedaan als yellow niet in het leven was geroepen. Geluk bij een ongeluk zullen we maar zeggen. Zo dat is één, nu nog wachten op het faillissement van nog zo'n club: de CHIPPERS en CHIPKNIPS let op mijn voorspelling, voor het begin van 2003 liggen ze eruit, overigens om dezelfde reden (eerst product dan consument)! Met vriendelijke groet

Jeroen van de Wiel

Sterk punt,Ik heb in het verleden ook reacties opgevangen die aangaven dat de methoden van Yellow erg agressief werden gevonden. Nog veel belangrijker: dat heeft ook enorme marketing-budgetten gekost en als je dan gaat uitrekenen wat de kosten per lid zijn geweest kun je zelf de vraag stellen of dit nog wel in verhoudingen staat. In het artikel wordt Serious aangehaald. Een ander interessant voorbeeld is misschien wel {Born 2 Chill; http://www.born2chill.nl }. Een Virtual Community voor jongeren waarbij de leden dan wel geen aandelen krijgen maar wel heel erg veel invloed op de site hebben. Zonder marketing-budgetten is het deze site gelukt om in slechts 10 maanden tijd een groep van 50.000 jongeren aan zich te binden. De groep groeit inmiddels met 10.000 jongeren per maand en eind dit jaar zal het aantal leden om en nabij de 200.000 komen. Puur gebaseerd op het principe van Viral marketing; leden werven leden. Het verschil met Serious is ook dat Born 2 Chill een echte Community is zoals door de Definitie van Hagel (Net Gain) wordt aangegeven. Er is een grote groep jongeren die dagelijks terug komt op de site en inmiddels een gezamenlijke geschiedenis en een web van onderlinge relaties hebben opgebouwd. Dat is ook de reden waarom ze terug BLIJVEN komen. Tenslotte: u kunt erop rekenen dat er binnenkort in Born 2 Chill ook diverse acties, etc. voor de jongeren komen in samenwerking met de bedrijven, maar dan gebaseerd op Community Marketing.

Erwin Verweij

Toen we begin 1999 benaderd werden door Yellow met de vraag of we onze domeinnaam wilde verkopen, wisten we niet dat we zo veel ellende zouden gaan beleven aan deze jongere aktie. Ons bedrijf heet Yellow productions en is gespecialiseerd in multimedia produkties. Onze domeinnaam is http://www.yellow.nl en u kunt zich voorstellen waar dit toe heeft geleid. Dagelijks honderden e-mails, brieven, telefoontjes van boze ouders enz. enz. Tot zelfs nominaties voor prijzen die eigenlijk voor de Yellow jongeren aktie waren bedoeld. U kunt zich voorstellen dat we enigsinds opgelucht zijn dat deze aktie nu ten einde lijkt te komen. Niet dat we het een goede zaak vinden dat bedrijven over de kop gaan of mislukken, maar soms verdienen ze het. De arogantie waar wij mee behandeld zijn is niet met geen pen te beschrijven. Yellow zegt niet te weten hoeveel leden ze hadden. vinden wij niet vreemd, sinds de oprichting heeft onze site zo'n 118378 bezoekers gehad en dagelijks zo'n 300 e-mails. Tot en met batchlijsten van hun leden en het volledige ondernemersplan. Ook de mail tussen KPN medewerkers onderling was niet van de lucht. Kortom, Yellow is dood, langleven Yellow.

Redactie Surfteens

Yellow terziele… Jammer voor de mensen die er aan meededen, maar zeker niet onverwacht. Immers: hoe lang kun je overleven wanneer het geven van kortingen gelijk wordt gesteld aan het deel uitmaken van een groep met een coole lifestyle? Geen goed plan, en een opdringerige aanpak is natuurlijk de nekslag. Net als Born 2 Chill bewijst Surfteens.nl dat het voorop stellen van de wensen van de bezoekers en het open laten van bepaalde opties (geen reclame opdringen, geen logins nodig e.d.) de betere opzet is. Met een originele vormgeving en invulling en zonder marketing-budget hebben wij binnen een half jaar een vaste bezoekersgroep opgebouwd van meerdere duizenden jongeren per maand. De besproken onderwerpen en de aanwezige onderdelen komen voor een groot deel voort uit hun input. Kort samengevat zijn wij een gezellig cluppie dat alleen maar groeit.In de toekomst blijven wij met zowel bezoekers als commerciële partijen bouwen aan een relaxte omgeving zonder verplichtingen en pretenties. Laten wij hopen dat andere partijen nu het licht zien en daadwerkelijk gaan denken vanuit de doelgroep en niet vanuit te halen targets.

karel

Het principe van een forum wordt hier weer eens met de voeten getreden. Zonder nuance een stelling poneren, waarin vooral het woord NATUURLIJK ("Geen goed plan, en een opdringerige aanpak is natuurlijk de nekslag") wordt gebruikt alsof we met de uitvinder van het marketing buskruit zelf te maken hebben. Onbeschaamd natrappen om je eigen wereld concept aan te prijzen. Dat er wel het een en ander mankeert aan jullie opzet is overduidelijk, maar dit is nu eenmaal NIET de plek om dat soort zaken te bespreken als je gehinderd wordt door maar een fractie beleefdheid. Emerce zou dus eigenlijk een soort moderator in moeten gaan zetten om dit soort misbruik te voorkomen… 

toine

Wat vindt deze jury van de Coca-Cola-club? Naar opgave van CC zijn 350.000 exemplaren van de Card in omloop (1/3 door sampling, 2/3 verspreid via outlets zoals Free, McDonald's en Pathé) en hebben zich bijna 200.000 jongeren geregistreerd op de site (voorwaarde voor special deals). Coca-Cola doet het eea via email en SMS maar dat ontrekt zich aan mijn zicht. Indruk is dat ze niet teveel pushen, maar toch wel veel leuke aanbiedingen doen vooral via McDonald's.

Anders Floor

Erwin Verweij, ik kan me voorstellen dat jullie als Yellow productions opgelucht zijn dat het nu hopelijk eindelijk eens voorbij is met alle telefoontjes etc die voor Yellownet bedoeld waren. Maar zeg eens eerlijk: heeft alle publiciteit jullie niet ook zoveel windeieren gelegd dat dat opwoog tegen de nadelen? Ik moet hierbij denken aan het beveiligingsbedrijf dat onder de domeinnaam http://www.bigbrother.nl opereert, en dat opeens klaagde dat ze zoveel hits kregen omdat Veronica hetzelfde domein, maar dan met een streepje, had geregistreerd. Het lijkt mij persoonlijk wel heel erg sterk dat zij er niet meer voordeel dan nadeel van hebben gehad. Als jullie trouwens net zoals zij op je homepage een link hadden gemaakt naar Yellownet.nl met de opmerking dat jullie daar niet mee te maken hadden, had dat jullie wellicht veel narigheid gescheeld. Uit het feit dat jullie dat niet gedaan hebben maak ik op dat jullie de lusten zwaarder vonden wegen dan de lasten. Maar dan moet je ook niet klagen.

Rene Scholte

Je schiet tien keer en dan is het een keer raak, omdat je niet weet welke kogel doel zal treffen blijft het nog altijd beter om de trekker over te halen dan om niet te schieten. Waar je voor moet waken is dat je niet gelijk al je kruit verschiet en er zijn tokos die 538 kan beter wat gaan sparen om straks die etherfrequentie te kunnen betalen anders is het allemaal voor niets geweest. Kom op Erik, je kan het. Neem er nog een adviseur bij. En wat bigbrother betreft. Een van onze bedrijven heeft aan den lijve ondervonden dat meer bezoekers echt geen pretje hoeft te zijn, beter tien prospects die gericht hebben gezocht op je product/ dienst dan honderd suspects die geen klap uitvreten op je site.

cowboyhenk

Yellow.nl had wel degelijk een duidelijke mededeling dat het niet de yellowclub is, met daaraan gekoppeld een link naar yellownet.Enne…internet niet meer interressant voor de commercie? eindelijk!! alleen maar goed. Ik hoop dat de Non-profit in het gat springt dat het gedrocht Commercie achterlaat.

Bas Stoop

Schitterend die reacties uit de oude doos…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond