Deel dit artikel
-

Jorn Eiting van Liempt (Seenons): ‘Grondstofschaarste vergroot onze meerwaarde’

In 2050 wil Europa een volledig circulaire economie hebben en technologie kan daarbij helpen. Het Nederlandse Seenons bouwde een platform om afvalstromen en producenten te koppelen. “Er valt veel inefficiëntie weg te nemen”, aldus medeoprichter en CCO Jorn Eiting van Liempt.

Om binnen drie decennia circulair te werken, worden momenteel wetten gevormd en ingevoerd. Bijvoorbeeld producenten ook na verkoop verantwoordelijk houden voor de gebruikte grondstoffen, zodat zij deze weer terug kunnen nemen en opnieuw inzetten. “Nu steken we heel veel tijd in het productieproces en is het na verkoop iemand anders zijn probleem”, schetst Eiting van Liempt de uitdaging. Verbranden was lange tijd de goedkoopste optie en levert door terugwinning van energie soms zelfs geld op. Door schaarste en stijgende grondstofprijzen wordt het echter aantrekkelijker om materialen uit reststromen te winnen. De crux is om tot verschillende zuivere stromen te komen en de vele producenten, vervoerders en verwijderaars aan elkaar te koppelen, zodat zij zich op hun kerntaken kunnen richten, meent de CCO. “Daarin snel de juiste keuzes maken, kan eigenlijk alleen met behulp van technologie. Het is een complexe markt met veel inefficiëntie.”

Het streven daarbij is om de ‘ontdoener’ – degene met afval – uiteindelijk een product terug te leveren waar hij wat aan heeft. Een voorbeeld daarvan is de Dik & Schil, een likeur gemaakt met sinaasappelschillen, die wordt verkocht door het hotel dat de schillen levert. “Om het zo efficiënt mogelijk te houden, neemt degene die de sinaasappels levert ook de schillen mee terug.”

En er zijn ook materialen die vaker hergebruikt kunnen worden. Eiting van Liempt haalt het voorbeeld aan van het terugbrengen van verpakkingsmateriaal van een grote elektronica e-tailer in de supplychain. Een materiaal als piepschuim levert hen nu geld op in plaats van dat ze betalen voor het ontdoen ervan.

Minimaliseren
Seenons wil een zo neutraal mogelijke rol houden in het geheel en werkt mede daarom met een SaaS-licentie. “Omdat wij streven naar zero waste, willen geen incentives hebben om te verdienen op afvalstromen.” De businesscase is gebaseerd op toegevoegde waarde leveren voor iedere speler in de keten. De ontdoeners krijgen middels data(-analyse) inzicht in hun afvalstromen en impact ten behoeve van rapportages. Logistieke dienstverleners kunnen gebruikmaken van logistieke software die onder andere routes optimaliseert en rapportages levert. En ook aan verwerkers worden data geleverd.

Inmiddels wordt er gewerkt met zo’n 58 restroomvarianten, waarbij ontdoeners in de app kunnen zien welke stromen er bij hen zin. Seenons schakelt ook experts in om de stromen zover mogelijk te minimaliseren. “Door onze ervaring en data weten we in potentie welke stromen er in bepaalde industrieën zijn en kijken we waar de meeste impact is te maken. Je begint met één stroom en bouwt dat steeds verder uit.” Wanneer er geen match is, zorgt de technologie voor de meest efficiënte en duurzame route om het afval te vervoeren door gebruik te maken van bestaande duurzame transportnetwerken. Om zo onder andere de CO2-uitstoot te verlagen en steden minder te belasten.

Groeipijn
Gevraagd naar uitdagingen wijst Eiting van Liempt op het vinden van voldoende circulaire verwerkers van reststromen. Ongeveer negentig procent van alle materialen wordt na één keer te zijn gebruikt, weggegooid, stelt de CCO. Dat maakt de markt “zo groot als de wereld”. Ter illustratie: naar schatting wordt alleen in ons land jaarlijks al twee miljoen megaton afval verbrand.

Daarnaast zijn er ook de meer algemene groeipijnen van een start-up die steeds meer tractie krijgt. Het team bestaat inmiddels uit 53 mensen en een investeringsronde van zes miljoen euro vorig jaar, geleid door Tablomonto en Capital T, ondersteunt verdere groei. “Juist nu markten onder druk staan, zie ik dat onze meerwaarde nog duidelijker zichtbaar wordt.”

Dit artikel verscheen eerder in het juninummer van Emerce Magazine #190.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond