Deel dit artikel
-

KaZaA winstgevend door licenties

Een groot Zuidamerikaans mediabedrijf gaat de Kazaa peer-to-peer filesharing technologie van het Amsterdamse bedrijf FastTrack gebruiken. In maart sloot FastTrack al een licentiedeal met het Amerikaanse MusicCity.
Volgens FastTrack CEO Niklas Zennström is FastTrack sinds juni winstgevend, dankzij de licentie-overeenkomsten.

Sinds MusicCity online ging is de gebruikersbasis van het gekoppelde KaZaA/MusicCity-netwerk exponentieel gegroeid tot zo'n half miljoen gebruikers op een doordeweekse dag. In de top tien van populairste programma's van Cnet's Download.com bezetten MusicCity en KaZaA respectievelijk de eerste en vierde plaats. Volgens CEO Niklas Zennström is FastTrack's technologie inmiddels tien miljoen keer gedownload.

Binnenkort komt daar dus Zuid Amerika bij. Het mediabedrijf waarmee FastTrack op dit moment een overeenkomst sluit is actief op het hele continent inclusief Mexico. Een officiële bekendmaking van de deal volgt komende maand.

Niklas Zennström zegt dat het licenseren van de peer-to-peer technologie aan andere bedrijven FastTrack's primaire businessmodel is. In april kondigde hij nog aan dat KaZaA voor juli met een abonnementsdienst zou komen. Dat lijkt nu op de achtergrond geraakt.
"In dit soort business heb je niet één oorspronkelijk plan", zegt Zennström. Licenties zijn wel altijd een onderdeel van het plan geweest. Blijkbaar leggen ze FastTrack geen windeieren, want volgens Zennström is het bedrijf sinds juni winstgevend.

FastTrack biedt de peer-to-peer technologie niet alleen aan voor filesharing, maar ook voor werkgroep- en communitytoepassingen.
Een KaZaA-abonnementsdienst loopt tot nu toe stuk op weerstand van de muziekindustrie. Zennström verwacht binnenkort wel een overeenkomst met Buma Stemra te kunnen sluiten, maar dat is een lege huls zonder medewerking van de platenmaatschappijen. In februari heeft de NVPI in een gesprek laten weten dat ze niks voor KaZaA konden doen. "We krijgen geen enkele feedback", zegt Zennström over de platenmaatschappijen.

KaZaA kan net als Napster voor de rechter eindigen. Volgens Zennström hoeft het niet zover te komen. "Waarschijnlijk zullen we een goed gesprek hebben", zegt hij. "Wij hebben in ieder geval geprobeerd de dialoog op gang te brengen."

Deel dit bericht

9 Reacties

RHCP

Allereerst: Ik vind KaZaA een erg goede dienst. Ik denk alleen niet dat de platenmaatschappijen erg veel trek hebben in een "goed gesprek". Waarschijnlijker is een goed gesprek met de rechter. Helaas, maar waar.

Bas van de Haterd

Kazaa zelf ken ik niet, ik gebruik Morpheus, van Musiccity. En dat werkt best goed. Nog niet optimaal, maar acceptabel. Wel moet ik erbij zeggen: films zijn een stuk interessanter voor mij dan muziek. En ook dat is mogelijk. Wat mij echter opvalt is: hoe gaan die bedrijven ooit winst maken. Kijk, dat er meer geld is te verdienen met technologie te verhuren of verkopen dan met de exploitatie ervan is duidelijk. Maar waar halen bedrijven als Music city en zo straks inkomsten van? Van die ene advertentie in Morpheus? Van abonnementsgelden? Het eerste lijkt me te weinig, het tweede zal nooit gebeuren, want er is en blijft er altijd één die gratis zal zijn. Het businessmodel van Fast Track lijkt dus te werken, alleen hebben de klanten ook een businessmodel? En kunnen die overleven? Want alleen dan heeft Fast Track ook bestaansrecht!

Peter Verkooijen

Morpheus=KaZaA. Morpheus is dezelfde technologie van FastTrack onder de merknaam van MusicCity.

q

Morpheus is exact hetzelfde als Kazaa. Komt ook bij Fasttrack vandaan.

Jan

Morpheus is niet meer hetzelfde als kazaa……sinds de laatste update heeft kazaa zware spyware……Morpheus niet.

Moraalridder

Als fervent kazaagebruiker voel ik me toch altijd een beetje die Amsterdammer die met het schaamrood op de kaken toch maar die fiets van een junk koopt voor een geeltje, in plaats van m'n vierde Kronan in twee jaar voor fl 700,-. Kazaa is als een obscure kroeg die helers en dealers gedoogt. Wie heeft het over businessmodellen… De enigen die hier geld aan horen te verdienen zijn de eigenaren van de auteursrechten. Ik gebruik Kazaa als de ultieme kijk- en luisterzuil, en bestel daarna braaf m'n ceedeetje of koop m'n bioscoopkaartje, met een enorm blok boter op m'n hoofd.

hendrik

Het gevaarlijke van Kazaa is het feit dat vele gebruikers ervan geen enkel idee hebben welke files ze delen met andere gebruikers, na 10 minuten zoeken vind je zeer persoonlijke bestanden of bedrijfskritische informatie. Kazaa zou dit soort uitwassen beter moeten beschermen.

vrijbloet

Moraalridder hoeft zich niet schuldig te voelen. Bij het installeren van KaZaA heb je ongemerkt 30 verschillende Spyware componenten op je pc geinstalleerd. Deze programmaatjes meten continu o.a. je surfgedrag, configuratie van je pc en je muzikale voorkeuren. Als je de Spyware verwijderd werkt Kazaa niet meer. Wanneer je KaZaA uninstalled blijft de Spyware werken, en aanwezig in je systeem. Je kunt infectie door deze nare beestjes voorkomen door GOED op te letten wat je aanvinkt bij installatie van KaZaA. Lees je de disclaimers, dan blijkt dat er bij minimale configuratie wel wat Adware wordt geinstalleerd, maar dat is verder onschuldig. Je ziet die banners toch niet.

Moraalridder

Inderdaad een verstandige tip. Vandaag via Kazaa vier "scrictly confidential" businessplannen opgedoken van niet de kleinste bedrijven. Sappig detail: een medewerker van een platenmaatschappij die ik hier niet belachelijk wil maken heeft ook de sluizen opengegooid naar zijn of haar harde schijfje. Grappig, die marketingplannen en de inzet van het web. Geen peer-to-peer strategie gezien. Wel een plan om via 'email- en nieuwsgroepguerilla' de aandacht te vestigen op een van de acts van het label.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond