Deel dit artikel
-

Kieskeurig.nl stopt met uitgeven magazine

Vorig jaar was het blad met de op twee na grootste oplage. Nu stopt Kieskeurig.nl met zijn periodieke consumentenuitgave. “We verschuiven de aandacht van de huiskamer naar de winkelvloer”, onder meer met mobiele toepassingen.

De productvergelijker van Ilse Media, Kieskeurig.nl, stopt na twee jaar met het uitgeven van zijn magazine. Het blad verscheen in oplages van ongeveer 1 miljoen. 

Dit jaar zouden er twee verschijnen, maar de laatste is afgeblazen.

Marketing manager Mirelle Bos noemt de relatief hoge kosten van het blad als een van de redenen. Daarnaast wil het bedrijf uitzoeken op welke manier het zijn gebruikers het best op de winkelvloer kan bijstaan. "Onze aandacht schuift naar een stap verder in het aankoopproces".

Het bedrijf begon onlangs een proef met elektronicawinkel It’s. Op de kaartjes bij de producten in de winkel staat nu ook informatie met beoordelingen die afkomstig zijn van Kieskeurig.nl. "Er moeten minimaal vier beoordelingen zijn".

Daarnaast wil Kieskeurig.nl zijn mobiele site Kieskeurig.mobi optimaliseren, "zowel de promotie als de site zelf. We kijken ook of en hoe we mobiele applicaties voor bijvoorbeeld  de iPhone kunnen inzetten. Een tijdsschema kan ik op dit punt niet geven".

In 2008 brachten ook HetBesteProduct.nl, Vergelijk.nl, Independer.nl en Zoover.nl gezamenlijk een blad uit. Na drie edities trok het viertal de stekker er al weer uit, ook omdat het meer kostte dan opbracht.

Deel dit bericht

9 Reacties

Rick Laken

Ze hadden er al niet eens aan moeten beginnen, van tevoren weet je dat je torenhoge kosten hebt…. Heel domme en dure grap is dit geweest…. Weer een domme zet van Sanoma/Ilse!

Stefan Smit

Dit is idd vreemd, want je zou toch verwachten dat Sanoma weet wat je moet doen om een blad te maken als uitgever zijnde. Augmented Reality zou wellicht iets kunnen zijn voor Kieskeurig, in de winkel met je telefoon prijsvergelijken en reviews lezen wanneer je op een product komt. Waarschijnlijk ook kostbaar, maar dan zit je wel meer in het hart van je dienstverlening.

Fonze

Rick Laken Woensdag 2 september 2009 (8:53) Hoezo weer? Alleen met risico's, proberen en hard werken krijg je zo'n groot bedrijf. Dat is niet dom, dat heet ondernemen.

DerkOtter

Dat heet ondernemen? Bullsh*t! Risico's inschatten! Dat is het grootste deel van ondernemen.  

Rick Laken

@ Fonze: ondernemen is niet geld in de sloot gooien, maar iets opzetten met het doel er ooit aan te verdienen… En dat uitzicht is er nooit geweest….. Dit was een krampachtige poging van Ilse om bij hun printbazen van Sanoma in het gevlei te komen, weer een kapitale blunder dus….

Jeroen

Altijd makkelijk om vanaf de zijlijn initiatieven af te kraken. Ik geloof nog steeds in een combinatie van online en print, maar het is gebleken dat het is lastig is om een succesvolle formule neer te zetten. Een goede kruisbestuiving tussen site en blad is niet zomaar gerealiseerd, daar is veel kunde en expertise voor nodig. Er zijn wel wat succesvolle voorbeelden, maar die hebben allemaal een blad als uitgangspunt (en niet de site). Denk bijvoorbeeld aan Bright en Wired. Overigens denk ik dat het blad voor Sanoma best wel goed heeft gerendeerd, maar dat het voor Kieskeurig te kostbaar werd. Ook al ben je onderdeel van Sanoma, je krijgt gewoon een rekening voor de kiezen voor drukken en verzending.

Niels Willems

Inderdaad Jeroen. Benieuwd hoe groot het imperium van Derk en Rick is na al die goed ingeschatte risico's. Multimediaal kan heel krachtig zijn maar papier is lastig en wordt steeds moeilijker. Kieskeurig zegt veel bereikt te hebben met het magazine en nu maken ze andere keuzes. Niks mis mee.

Karel Kolb

Prachtig maar misschien wat off topic in dit verband nog eens op het blad zoom.nl (!) te wijzen. Mooi staaltje van IDG, een blad in zwaar weer zo mooi ombuigen m.b.v. een online evenknie.

JJ

Lezen is moeilijk he! Er staat nergens iets over rendement, verkeerd ondernemen etc. Er staat alleen dat de relatief hoge kosten een van de redenen is om er mee te stoppen. En ik lees andere initiatieven als mobiel en de IT's oplossing die ze verder willen uitrollen. Lijkt me een focus verschuiving en vertelt mij wel ondernemerschap! (en gezond verstan?!!)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond