Deel dit artikel
-

Kledingzaken opgelet: Amazon komt eraan

Amazon is fors aan het investeren in zijn mode-activiteiten. Het regent momenteel personeelsadvertenties voor Amazon Fashion en Amazon Softlines, een technologiebedrijf van Amazon gericht op moderetail.

Zo zoekt Amazon Luxemburg alleen al specialisten op het gebied van Europese reiskoffers. Ook de marketing wordt verstrekt. De ambities reiken wereldwijd, ook in China worden modespecialisten gezocht.

Dat is wel eens anders geweest: Amazon kocht weliswaar Shopbop en Gilt-rivaal MyHabit, maar dat mocht in de ogen van kenners eigenlijk geen naam hebben. De site Endless.com werd afgelopen najaar alweer gesloten. De acquisitie van online schoenenverkoper Zappos voor één miljard dollar in 2009 leek een eerste serieuze stap. Evenals de huur van een fotostudio voor het maken van productfoto’s afgelopen najaar.

Amazon nam vrouwen aan die niks anders doen dan het passen van schoenen voor besprekingen. Fulltime. En er is een modedirecteur gekomen in de persoon van Cathy Beaudoin, bekend van Pipertime.

Maar Amazon heeft nog altijd moeite om grote modemerken aan te trekken. Michael Kors, Vivienne Westwood, Catherine Malandrino, Jack Spade en Tracy Reese wilden wel, maar Louis Vuitton weigerde iedere medewerking. En in het algemeen lijkt Amazon zijn imago van boekenverkoper nog maar moeilijk van zich te kunnen schudden. Zeker als onderaan de modewinkel van het bedrijf toch weer de bekende plaatjes van boeken verschijnen. Met andere woorden: Amazon als modehuis, dat gaat echt nog even duren.

De gedreven CEO en binnenkort krantenmagnaat Jeff Bezos heeft toegegeven eigenlijk vooral in mode geïnteresseerd te zijn, omdat (merk)kleding hogere marges geeft, in tegenstelling tot veel andere producten die bij Amazon tegen braakprijzen te deur uitgaan.

Retailers zijn er echter niet gerust op, wat verklaart waarom de Zweedse keten H&M een dezer dagen eindelijk zijn Amerikaanse webwinkel heeft geopend. Een speciale sectie is gewijd aan handdoeken, beddenlakens en gordijnen. Concurrent Zara verkoopt al bijna twee jaar online in de Verenigde Staten. De toekomst zal uitwijzen of ze zich echt zorgen moeten maken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond