Deel dit artikel
-

Kleinere internetbureaus op zoek naar personeel

Terwijl enkele grote reclamebureaus zich beraden over hun interactieve afdelingen, timmeren kleinere bureaus flink aan de weg. Qi en Lemz bijvoorbeeld zijn actief op zoek naar nieuw personeel. Gevraagd: programmeurs, art directors en internetdsigners. Wat is het geheim van deze bureaus?

Zoals Dina Boonstra, directeur van Wegener eMedia ooit opmerkte: de faillissementenregen in de dotcom-sector heeft één gunstig effect. Er is geen gebrek aan geschikt personeel. Die stelling moet tegenwoordig zeker opgaan voor de interactieve reclame- en marketingbureaus, waar rake klappen vallen. Des te opvallender dat deze week twee kleinere bureaus elk een personeelsadvertentie plaatsten in Adformatie. Gezocht: programmeurs, art directors en internetdesigners. Hoe is dit te verklaren?

Navraag bij Qi (twintig medewerkers) en Lemz (zeven medewerkers) leert dat een succesvol internetbureau zich met de kerntaken moet bezig houden. Besteed de pure webbouw zoveel mogelijk uit, is het devies. Daarmee ben je minder kwetsbaar. Jeroen de Bakker, partner bij Qi: "We hebben een stuk research en development in huis, maar we bouwen weinig zelf. Deden we dat wel, dan hadden we net als anderen zestig tot tachtig man in huis gehad. Als de vraag dan ineens terugloopt, zit je in de problemen." Maurcice Maas sluit zich hier bij aan. "Wij doen niet aan webdesign. Er zit hier wel een designer die de look 'n feel van een internetcampagne maakt, maar de verdere technische invulling gebeurt buitenshuis. De scheidslijn tussen bedenken en uitvoeren is vaak klein, maar je kunt stellen dat onze kracht ligt bij strategie- en conceptontwikkeling."

Hoewel Lemz op het hoogepunt van de internethype is opgericht, in april 2000, ging het bureau volgens Maas niet opportunitisch te werk. Niet elke campagne-opdracht leent zich voor een online uiting. De grote bureaus trapten volgens Maas wel vaak in die val. "Wij komen bij Lowe Lintas vandaan en ik kan je zeggen dat geïntegreerd denken niet werkt. Een klant kwam bij Lintas binnen en werd al bijna meteen in de richting van de conventionele strategen geloodst. Terwijl de televisiecampagne werd uitgewerkt, vroegen ze aan de internetafdeling: joh, bedenk nog even wat leuks voor een website. Dat werkt natuurlijk niet." Dat het kwaliteitsniveau vaak belabberd aandeed, verbaast Maas dan ook geenszins.

Bij Qi werken ze daarom uitsluitend voor adverteerders, niet voor reclamebureaus. "Als je onderdeel bent van een groter netwerk is je klant eigenlijk géén klant", zegt De Bakker. "Je bent dan nog kwetsbaarder omdat iemand anders beslist over je budget. Dat is dan vaak een account director of een mediaplanner. Ik heb zelf bij PMSvW/Y&R gewerkt en daar was het toch zo dat je met traditionele advertising het meeste verdient." Lemz doet hetzelfde en gaat vooral prat op prestigieuze opdrachten van Lever Fabergé (Unilever). "Daarmee hebben we in deze tijden echt een kans kunnen grijpen", geeft Maas toe.

Dat er geen gebrek is aan geschikt personeel, kunnen beide heren beamen. Waarom dan toch een personeelsadvertentie in een reclameblad? "Er lopen inderdaad veel mensen rond", aldus De Bakker. "Maar op dit moment willen wij gewoon de besten hebben. Wij vragen vrij veel ervaring omdat we geen jongeren meer willen die allerlei beginnersfouten maken. Het is een beetje het Johan Cruijff effect. Je wilt in een training ook wel eens door de benen gespeeld worden en niet alleen tijdens een wedstrijd, als het er echt op aan komt. We zijn geen opleidingsinstituut meer."

Deel dit bericht

8 Reacties

Jannie de Vries

Wat is dit nu voor diepteonderzoek? Op basis van twee advertenties wordt geconcludeerd dat kleinere internetbureaus flink aan de weg timmeren. Los dat het hier om reclamebureaus (wellicht voor interactieve media) gaat, is dit artikel nogal erg kort door de bocht. Kom op Emerce, liever geen nieuws dan zo'n flut artikeltje.

Fred Kok

Janny, het is opvallend te noemen dat deze bureaus personeel nodig hebben en prijs de Emerce redactie dan ook voor haar opmerkzaamheid. Ik word een beetje moe van al dat gezeur in die reacties. Wat een azijnpissers allemaal die het zo goed weten.

Roy van Veen

Humor wel. Men zoekt naar eigen zeggen de beste mensen, waar het volgens de strekking van het artikel onder andere gaat om techneuten (programmeurs). Vervolgens valt de term R&D…. Tel ik het één bij het ander op, dan kan ik alleen maar concluderen dat beide bureau's visjes op verkeerde plaatsen uitgooien. Technische mensen met R&D capaciteiten in het bloed lezen zeker niet de Adformatie…. Voor wat betreft art directors is het natuurlijk een ander verhaal.

Mo'riche

Ach, de meeste toko's die recentelijk over de kop zijn gegaan of er massaal mensen uitgegooid hebben hadden tot op het allerlaatste moment nog vacatures op hun site staan. Oudste truc van de wereld. Daarmee wil ik niet zeggen dat het met de genoemde toko's niet echt goed gaat, maar dat beweerden de CEO's van de recentelijk gesloten bedrijven ook tot op het laatste moment. Iets dieper spitten mag wel voordat je dit soort artikelen neerpleurt.

Jannie de Vries

Fred, je legt mijn reactie verkeerd uit. Ik ben helemaal niet negatief en snak naar een positief verhaal over internetbureaus. Maar zoek dan ff verder ipv snel een artikeltje te schrijven. Voorbeeld: In het artikel staat "Gevraagd: <b>programmeurs</b>, art directors en <b>internetdsigners</b>".Een eindje verder lezen we "Wij doen niet aan webdesign" en "Besteed de pure webbouw zoveel mogelijk uit". Dit klopt m.i. niet (ook niet met de titel). Kortom, een aansporing voor de Emerce-redactie (nog steeds m'n nr1 nieuwsbron) om hiervan een echt artikel c.q. onderzoek te maken. De redactie mag me mailen voor wat tips :-)..

Taco

Redactie Emerce: Deze reactie gaat in op een eerder geplaatste reactie. De schrijver daarvan stelt nooit gereageerd te hebben op het Emerce-forum en op zijn verzoek is die reactie verwijderd. In de tekst van de onderstaande reactie is de naam van deze persoon verwijderd. ———- Tjongejonge wat een onzin je weet niet wat je schrijft. Er zijn mensen die liever werken in kleine organisaties en mensen die het leuker vinden om in grote organisaties te werken. Dit staat los van hun expertise en kwaliteit. Je hebt het over mensen in grote organisaties die hun geld niet opbrengen en weggestuurd worden. Volgens jou komen die mensen in kleine organisaties terecht. Ik begrijp niet hoe je aan zulke onzin komt. Waarom zou iemand in een kleine organisatie aangenomen worden als die bewezen heeft zijn geld niet op te brengen? Als mensen hun geld niet opbrengen in een kleine organisatie zijn ze na een paar dagen al weg. Een kleine organisatie heeft relatief weinig personeel dat niet bijdraagt aan het netto resultaat.

Bas van de Haterd

Het is op zich wel een frappant geheel. Eerst een artikel over de grote bureau's die ontslaan. Nu over kleintjes die weer aannemen. Reclame is een belangrijk onderdeel van het internet. En in mijn ogen nog 1 van de meest onontgonnen delen. Want nog niet 10% van de mogelijkheden wordt gebruikt. Lopen de kleintjes altijd achter de feiten aan? Ik weet het niet. De grote hebben het in ieder geval nog niet door (zie ook mijn reactie in "reclamebureas: webafdelingen hebben bestaansreacht"). Maar het is inderdaad vreemd wat voor functie titels ze noemen en daaraan vast gekoppeld de plek van advertentie (adformatie) en de bedrijfsactiviteiten. Misschien een leuke mogelijkheid voor Emerce voor een goed stuk "investegative journalism". Hoe staat het er voor in de reclamewereld en vooral: hoe gaat met er mee om. Ik denk dat daar een volle bijlage van een krant aan gewijd kan worden zonder dat het saai wordt. Dus zeker een mooie mogelijkheid voor de Emerce.

MrCritical

Alle kleinere internetbureau's zijn veel flexibeler en hebben zich niet dol laten draaien de afgelopen jaren en of zijn net begonnen en draaien goed. Waarom dat zo is ?a) De prijzen (meestal 100 euro per uur) van grotere bedrijven liggen veel te hoogb) Expertise ligt meer bij kleinere bedrijven (echte specialisme op het gebied van multimedia en in een aantal gevallen ook op technisch gebied)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond