Deel dit artikel
-

‘Kleinere verkopers hebben meer bescherming nodig’

Online marktplaatsen zoals Amazon spelen voor eigen rechter wanneer een koper niet tevreden is. Consumenten worden vaak in het gelijk gesteld, zonder dat een verkopende partij zich kan verdedigen, zo laat promotieonderzoek van Emma van Gelder (Erasmus School of Law) zien. De regulering en procedures voor conflicten over online aankopen moeten daarom beter.

Nu aankopen online steeds meer de norm zijn, neemt ook de kans op online geschillen toe. Een gang naar de rechter ligt niet voor de hand, onder meer omdat de juridische kosten zelden in verhouding staan tot het aankoopbedrag. Je kunt in zo’n geval een klacht indienen bij de aankooppartij zelf, die voor consumenten meestal een eigen infrastructuur heeft ingericht. Voor offline aankopen, of wanneer je er met een verkoper niet uitkomt, bestaan buitengerechtelijke geschillencommissies.

Gratis dit artikel lezen? Meld je aan of log in!

  • Maak een gratis account aan en krijg elke maand drie premium artikelen cadeau
  • Bekijk de Emerce video’s met case studies en best practices
  • Download whitepapers over digital business, media, commerce en marketing