Deel dit artikel
-

Meer regels nodig voor e-commerce keurmerkorganisaties

Internationale aansprakelijkheidsregels voor organisaties die internetkeurmerken uitdelen zijn geen overbodige luxe. De keurmerkorganisaties geven webshops een label waarmee hun betrouwbaarheid wordt vergroot. De consument kan hierdoor verkeerde informatie krijgen.

Internationale regelgeving zou keurmerkorganisaties in de e-commerce tot meer verantwoordelijkheid naar webshoppers moeten verplichten. Dat staat in een proefschrift van Paolo Balboni. De consumenten vertrouwen een webwinkel wanneer hier een keurmerk aan is gegeven. Dit maakt keurmerkorganisaties verantwoordelijk voor de schade die consumenten oplopen wanneer zij bij deze bewuste online shop iets mis mocht gaan, concludeert Balboni in zijn proefschrift.

Qshops, een organisatie die een keurmerk geeft aan internetwinkels, meent dat regelgeving op dit gebied een goede zaak is. "Er zijn online keurmerkorganisaties die minder goed te werk gaan. Webshops die zich bij ons aanmelden met het MKBKeurmerk voldoen in negen van de tien gevallen niet aan onze toetsing", aldus een woordvoerder.

De consument moet niveau kunnen verwachten stelt Qshops: Anders heeft een keurmerk geen waarde. Dat er regels voor komen is heel erg goed. Ik kan niet anders dan dat omarmen. Maar de vraag is natuurlijk hoe ver die regels gaan."

De woordvoerder van de keurmerkorganisatie geeft het voorbeeld van Thuiswinkel.org: "Zij geven de thuiswinkel waarborg. Maar dat houdt niet in dat de consument bij Thuiswinkel.org de hand op kan houden wanneer een webwinkel failliet gaat. Dat geldt bij ons ook. Wij zijn geen verzekering, geen garantiefonds."

"Wij toetsen een webwinkel aan enkele criteria. Als er iets mis gaat, dan heeft de consument recht op bemiddeling. Wij hebben een onafhankelijke geschillencommissie. Dat is een extra service die wij verlenen", aldus de woordvoerder.

Bron foto: rileyroxx (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond