Deel dit artikel
-

‘Klikfraude neemt weer toe’

Volgens Click Forensics neemt het probleem van klikfraude niet af, maar juist toe. Bij Google en Yahoo zou meer dan een kwart van de kliks frauduleus zijn.

Click Forensics, een bedrijf dat gespecialiseerd is in metingen van klikfraude, bracht vrijdag nieuwe cijfers naar buiten. Volgens het bedrijf was 16,2 procent van alle kliks op internetadvertenties frauduleus tijdens het derde kwartaal van 2007. Tijdens dezelfde periode vorig jaar was dat nog 13,8 procent en in het tweede kwartaal van 2007 was het 15,8 procent.

Met name grote advertentienetwerken als Google en Yahoo komen hun beloftes om strenger op te treden tegen klikfraude via met name hun affiliates niet na, stelt het bedrijf. Bij Google en Yahoo is het aandeel frauduleuze kliks 28,1 procent, aldus Click Forensics. Volgens het bedrijf zien site-uitgevers een afname van het kwaliteit van hun internetverkeer en worden adverteerders geconfronteerd met dalende conversiecijfers.

Google trekt, net als vorig jaar, de Click Forensics-cijfers in twijfel. Een woordvoerder zegt tegenover Infoworld dat ze niet overeenkomen met de eigen cijfers over klikfraude. De methodiek die het meetbedrijf klopt volgens Google niet. Click Forensics baseert zich op statistieken van vierduizend adverteerders en mediabureaus.

In juni startte Google met de mogelijkheid voor adverteerders om ip-adressen te blokkeren zodat op die sites geen advertenties meer verschijnen. Eerder was het blokkeren van specifieke URL's al mogelijk.

Deel dit bericht

4 Reacties

Eduard Blacquie

Google heeft in april van dit jaar voor het eerst openheid gegeven over haar data van klikfraude, waarbij een getal van 0,02 procent werd genoemd. Dit verschil is enorm met de cijfers van partijen zoals Click Forensics. De belangrijkste reden schuilt in de definitie van klikfraude. Externe partijen kun lang niet zoveel meten als Google en weten bijvoorbeeld niet welke frauduleuze kliks Google al niet eens in rekening heeft gebracht. Mede daarom denk ik dat cijfers van derden te hoog liggen. Zie ook: http://www.edwords.nl/2007/03/01/google-klikfraude-is-002-van-alle-klikken/

Albert

Vandaar dat de winst van google weer gestegen is! Kunnen we klikfraude voorkomen door uitgevers als Google en Yahoo te dwingen om op CPM basis te verkopen? Zelfs in het geval van CPM kan men er een veiling aan koppelen.

Wim

<Quote>Volgens het bedrijf zien site-uitgevers een afname van het kwaliteit van hun internetverkeer en worden adverteerders geconfronteerd met dalende conversiecijfers<Einde Quote>Als dit iets zegt over klikfraude kunnen ze er ook naast zitten. Er komen steeds meer mensen die ervaring hebben met internet en meer bedrijven bezoeken voor ze besluiten ergens te kopen. En als ze meer verschillende sites bezoeken zullen ze toch maar bij 1 bedrijf kopen en zakt de CSR bij de andere.

Nils Kijkuit

Niet alleen de gewone zoekmachines hebben hier last van; ook prijsvergelijkers hebben hier mee te kampen. Zo hadden wij opmerkelijk veel kliks van een bepaalde prijsvergelijker, echter met een zeer lage conversie. Opmerkelijk daarbij is dat we nog steeds op logs van de prijsvergelijker zitten te wachten om een en ander te kunnen uitzoeken…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond