Deel dit artikel
-

KLM doet aan ‘co-sourcing’ met Accenture

KLM start een nauwe samenwerking met Accenture voor de ontwikkeling van internet en intranet. Beide bedrijven werken de komende zes jaar samen en richten een gezamenlijke business-unit op ('co-sourcing'), waarin Accenture tussen de veertig en zestig medewerkers inbrengt. De waarde van het contract werd niet bekend gemaakt.

Aan het afsluiten van het contract ging een proefperiode vooraf van negen maanden. KLM koos voor een opzet waarbij 'co-sourcing' centraal staat. Beide organisaties leveren daarbij medewerkers voor een nieuwe businessunit, UnIT geheten, waarvoor Accenture eindverantwoordelijk is. Momenteel worden al rond de twintig projecten op deze manier uitgevoerd.

Een van de kenmerken van 'co-sourcing' is dat er "ieder jaar een productiviteitsverbetering aangetoond dient te worden", aldus beide partijen in een verklaring. Voordeel van deze samenwerking zou zijn "dat de kosten van systeemontwikkeling verlaagd worden en tegelijkertijd de snelheid van oplevering en kwaliteit worden verhoogd."

"Het is een innovatieve manier van samenwerken", zegt Jan-Coen Smit van Accenture . "Binnen Europa hebben we het al vaker gedaan, maar in Nederland nog niet in deze vorm. We zijn wel dergelijke samenwerkingen gestart, maar dan op basis van projecten." Volgens Smit draait traditionele outsourcing regelmatig uit op "het bevechten" van elkaar, 'co-sourcing' leidt volgens hem tot "meer samenwerking". Bovendien is deze manier van samenwerken "voor beide partijen profijtelijker", aldus Smit.

De afdeling UnIT krijgt tot taak het ontwerpen, bouwen en onderhouden van nieuwe internet- en intranetsystemen. Accenture brengt tussen de veertig en zestig mensen in, afhankelijk van de werkdruk. "Medewerkers van KLM en Accenture wordt op deze manier een uitdagende omgeving geboden waarin zelfontplooiing en leren centraal staan", aldus beide bedrijven. "Naast training en het gebruik van geavanceerde technologie speelt kennisuitwisseling en "on the job coaching" een grote rol.

"Met Accenture zijn wij een nieuwe weg ingeslagen. Zo wordt er een verandering geïnitieerd die zich als een olievlek verspreidt binnen de ICT-community en de business", zegt CIO Cees Koster van KLM. "Deze innovatieve aanpak past in ons streven de slagvaardigheid te vergroten en in diensten waar mogelijk met partners samen te werken. Wij verwachten duidelijke productiviteitsverbeteringen, reeds in het eerste jaar."

Deel dit bericht

4 Reacties

dirk

En zich maar afvragen waarom easyjet een winstgroei van 78% behaalt.

Ellen

"Medewerkers van KLM en Accenture wordt op deze manier een uitdagende omgeving geboden waarin zelfontplooiing en leren centraal staan", aldus beide bedrijven. Het 'consulting' personeel van Accenture denk daar in elk geval anders over…

Driek

Bezint eer ge begint met Accenture en doe als KLM in ieder geval een goed vergelijkend warenonderzoek. Anders vrees ik dat het KLM heel veel geld gaat kosten. Geef ze geen vinger, want op management-niveau pakken ze de hele hand.

Michel

Inderdaad Driek, gaat alleen om kostenbesparing en voor Accenture om meer van hun ITers weg te zetten bij KLM. Accenture, het bedrijf dat mensen in hun proeftijd eruit gooit als er even te weinig werk wordt verkocht. Zullen binnenkort wel KLMers worden ontslagen in deze joint venture.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond