KLM.nl down, Twitter en Facebook weer in stelling (geupdate)

KLM.nl heeft sinds vanochtend te kampen met IT-storingen. De site laadt haperig en online boekingen komen slecht of niet door. Twitter en Facebook blijken weer levenslijnen naar de buitenwereld, GooglePlus niet.
(Update 13:02: KLM meldt dat de IT-systemen weer naar behoren werken.)
Sinds vanochtend een uur of acht heeft KLM te kampen met IT-storingen. Dat leidt tot problemen bij het laden van de site en het online boekings- en inchecksysteem. De oorzaak is nog niet duidelijk, evenmin wanneer de problemen zijn verholpen.
Opvallend is dat social media, net als bij de asplofwolk boven IJsland in april 2010, een belangrijk middel blijken bij het klantcontact. Via Facebook en Twitter informeert de luchtvaartmaatschappij van Air France puntig en accucraat. GooglePlus valt buiten de boot.
KLM is experiencing an IT failure and does all it can to solve this. If you have any questions turn to KLM Facebook and Twitter.
— Royal Dutch Airlines (@KLM) August 9, 2012
Het socialmediateam geeft niet enkel koud mededelingen door, maar helpt klanten ook op web. Klanten die dat willen, worden geholpen met online inchecken door het Twitterteam. Ook voor het uitrekenen van online reisroutes wordt de hand niet omgedraaid.
Juist nu houdt KLM op Twitter een reclamecampagne die wijst op de sociale vaardigheden van de vervoerder en de internationale bewondering daarvoor:
Foto: Markus Keuter (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
7 Reacties
Jeremy Timessen
Ai, da’s niet goed voor KLM. Maar kan iedereen overkomen (laatst nog Twitter). Ik betrap mezelf er trouwens ook op dat ik vaak wel m’n Twitter- en Facebookpagina verstrek, maar m’n Google+ account achterwege laat..
Arjan
Google plus, tja wie gebruikt dat nou werkelijk. Iedereen heeft het om maar hopen dat het voor seo beter is…maar het gebruiken staat niet in de voorwaarden 🙂
Erwin Boogert
Cijfers van eind juni 2012: “Aantal gebruikers: 250 miljoen, maandelijks actief: 150 miljoen, dagelijks actief: 75 miljoen en actieve gebruikers besteden dagelijks twaalf minuten op de site. Het merendeel van hen gebruikt Plus via zijn telefoon.” Ik heb geen informatie specifiek voor Nederland. Weet wel dat KLM het niets als volwassen supportkanaal ziet 🙂
http://www.emerce.nl/nieuws/google-250-miljoen-gebruikers-plus-nieuws-io
Bas van der Veeken
Gebruik alleen Google+, groeit nog steeds goed en geen reclames.
Toch een beetje jammer van de KPN. Had meer van ze verwacht.
Arvid
@Erwin,
heb nog nergens kunnen vinden dat KLM het niet als volwassen supportkanaal ziet. Ze zijn er nog niet zo actief en zijn nog aan het aftasten hoe en wat. Maar daar zijn nog meer bedrijven mee bezig.
Erwin Boogert
We bedoelen hetzelfde, maar ik had het wellicht anders moeten verwoorden. Ze weten hoe ze, algemeen gesproken, social media moeten en kunnen inzetten in dit soort scenario’s. Dat zie je aan de wijze Twitter en Facebook vanochtend werden gebruikt. Hands on, meertalig, behulpzaam, etc. De personele bezetting is er ook naar. Op de Pluspagina van KLM werd echter met geen woord gerept over de IT-storing. Nu niet, een volgende keer misschien wel. Mogelijk reageerden ze wel op Pluspingen, maar daar had ik geen zicht op.
Niels
Emerce site werd ook niet helemaal goed weergegeven, zie http://twitter.com/UptrendsNL/status/233544497890467840/photo/1