Kloof tussen directie en ICT-managers

Directie en ICT-managers kijken sterk verschillend aan tegen het eigen ICT-beleid. Slechts 35 procent van de directies is tevreden over de eigen ICT-afdeling. Dit zegt Ernst & Young in een vervolgstudie op het onderzoek Trends in ICT 2001. "Afstemming en een duidellijker en sterker leiderschap zouden (…) geen overbodige luxe zijn."
"Er is een enorme perceptiekloof tussen directie en ICT-management als het gaat om de organisatie van en de verantwoordelijkheden over ICT in het Nederlandse bedrijfsleven", zegt Jacob Verschuur, directeur van Ernst & Young ICT Leadership en verantwoordelijk voor het onderzoek Trends in ICT 2001 . Dit leidt ondermeer tot beslissingen die onafhankelijk van elkaar worden genomen op verschillende niveaus in de organisatie.
Verschuur signaleert in een persbericht drie oorzaken voor de verschillen in perceptie. "Slechte interne communicatie tussen directie en ICT-management, een zwakke of zelfs ontbrekende rapportagestructuur of zelfs ordinaire machtsstrijd." Hij vervolgt: "Afstemming en een duidelijker en sterker leiderschap zouden in dit geval geen overbodige luxe zijn."
In het onderzoek Trends in ICT 2001 signaleerde Ernst & Young al dat bedrijven weinig tevreden zijn over de externe ICT-dienstverleners. Ook de eigen afdelingen leiden niet tot hoge tevredenheid, waarbij de verantwoordelijke managers met 56 procent tevredenheid hoger scoren dan de directie, waarvan slechts 35 procent vindt dat de eigen ICT-afdeling het goed doet.
Als het gaat om de afstemming van de ICT-strategie is er een kloof te waarnemen tussen directie en managers van ICT-afdelingen. Van de directie vindt 36,6 procent dat er voldoende aandacht is voor de afstemming tussen bedrijfs- en ICT-strategie; de manager van de ICT-afdelingen vinden in 19,8 procent van de gevallen dat er voldoende afstemming is.
De verschillen zijn ook te zien als Ernst & Young vraagt naar wat er uitbesteed wordt door de bedrijven en wat er in huis wordt gedaan. Het ontwerpen van nieuwe software-systemen wordt volgens 47,5 procent van de directie uitbesteed, volgens de ICT-managers gebeurt dat in 30,2 procent van de gevallen. Ook bij onderhoud – 36 procent van de directie zegt uit te besteden tegenover 25 procent van de managers – en beheer van de ICT-infrastructuur (20 tegenover 11 procent) worden de verschillende percepties zichtbaar.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond