Deel dit artikel
-

Koffie per click

Wehkamp startte anderhalf jaar geleden met het supermarktassortiment, vooral om fast movers gelegenheid te bieden ervaring op te doen met Internetverkoop. Ook koffiebrander Drie Mollen in Den Bosch doet mee.

Wie een klein voorraadje koffie bij Wehkamp aanschaft, wordt beloond met zeer scherpe prijzen. "Het is een enorme knalaanbieding waar we amper aan verdienen, maar we willen de supermarktservice een goede start geven." Han van Houts erkent dat op acht pakken koffie voor nog geen twintig gulden niet veel winst gemaakt wordt. Koffiebrander Drie Mollen in Den Bosch wil gewoon samen met andere fast movers een stevige zet geven aan het postorderen van levensmiddelen. Dus dan kom je met een loss leader bij Wehkamp. Amper een rijksdaalder voor een pak koffie, daar kan zelfs een discounter niet aan tippen.

Drie Mollen wil niet het traditionele levensmiddelenkanaal omzeilen, bezweert Van Houts. "We hebben met Gala ongeveer vijftig procent gewogen distributie. Bovendien zijn wij een grote leverancier van huismerken, dus we gaan de supermarkten niet dwars zitten. We zien Wehkamp gewoon als retailer, alleen verkoopt het postorderbedrijf niet via winkels maar via catalogi en Internet. Het is voor ons een mooie kans om met postordering en Internet in het bijzonder kennis te maken. Tot dusverre zijn de cijfers boven verwachting, maar de proef is wat ons betreft nog te pril om al conclusies te trekken."

De zegsman van Drie Mollen wil het niet toegeven, maar de koffiebrander moet wel op zoek naar alternatieve kanalen voor zijn merkkoffie. De schappen in de supermarkt worden gedomineerd door Douwe Egberts en huismerken die beide snel hun aanbod uitbreiden met speciale koffiesoorten, dus er is steeds minder ruimte beschikbaar voor kleinere aanbieders. Drie Mollen heeft het voordeel in het postorderkanaal een relatief bekend merk als Gala in te kunnen zetten; Douwe Egberts kan met zijn traditionele Roodmerk niet volgen. Stunten op Internet wordt door de supermarkten niet op prijs gesteld. Sara Lee DE kiest daarom een heel andere route door het Belgische premium-merk Jacqmotte op Internet te pushen. Twaalf gulden voor een superieure kwaliteit, da's andere koffie!

www.wehkamp.nl
www.driemollen.nl

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond