Deel dit artikel
-

Koopjessite Groupon dreigt Nederlandse startup

Koopjessite Groupon wil niet dat de Nederlandse startup Yoomine dagaanbiedingen plaatst op zijn site. Het Amerikaanse bedrijf dreigt met ‘boetes en gevangenisstraf’.

Yoomine noemt zich de Travelzoo van dagaanbiedingen. De site verzamelt kort gezegd dagaanbiedingen van verschillende websites in verschillende landen. “Omdat we onze bezoekers een zo eerlijk mogelijk aanbod willen geven, werken wij niet met affiliatelinks”, legt medeoprichter Olivier de Jong aan Emerce uit. “Eerlijkheid en transparantie is het fundament van onze startup.”

De site heeft tevens een systeem waarmee retailers zelf deals kunnen plaatsen op Yoomine. Zij krijgen daarmee volledige controle over hun dagaanbieding(en) en toegang tot gegevens van klanten. Daarnaast krijgt de site straks nog allerlei tools waarmee de retailer zijn bedrijf, product of service verder kan promoten. “Onze fees staan in geen verhouding tot de tarieven die de meeste aanbieders rekenen voor het plaatsen van een aanbieding”, zegt De Jong.

De startup is in meerdere landen actief, maar bevindt zich nog in opstartfase. Dat neemt niet weg dat de Nederlanders in het vizier zijn gekomen van Groupon Frankrijk. Die dreigt met juridische stappen als deals van Groupon op de site verschijnen. Groupon banners mogen wel, als klanten maar bij Groupon zelf uitkomen.

De Jong begrijpt het niet. “Als wat we doen niet was toegestaan, hoe kan het dan zijn dat aggregators als Mydealpage.fr wel deals van Groupon Frankrijk laat zien? Daarbij werken wij niet op affiliate basis en sturen wij eigenlijk gratis verkeer naar Groupon Frankrijk.”

Op de vraag wat nu precies het bezwaar was, antwoordde Groupon dat men niet met andere aanbieders op een site wil staan. “Het indexeren en vergelijken van webpagina’s, links, aanbiedingen is een gewoon van de bouwstenen van het moderne web”, zo liet De Jong weten.

Groupon vond nadere uitleg niet nodig en er volgde een mail van de juridische afdeling, waarin wegens merkenschending zelfs wordt gedreigd met ‘gevangenisstraf en een boete van 200.000 euro’.

Uit de correspondentie tussen Groupon en Yoomine blijkt dat het niet gaat om internationaal beleid, maar vorig jaar dreigde Groupon de Maleisische aggregator Dealshelve ook met juridische stappen. En ook Latijns-Amerikaanse aggregators kregen agressieve advocaten op hun dak.

En dus heeft Yoomine maar eieren voor zijn geld gekozen. De Jong: “Wij hebben niet de middelen om hier juridisch weerwoord op te geven. Daarom hebben we helaas besloten om voorlopig de deals van Groupon Frankrijk van Yoomine.fr te verwijderen.”

Deel dit bericht

2 Reacties

W. Bos

Yoomine heeft gelijk als ze zeggen: “Het indexeren en vergelijken van webpagina’s, links, aanbiedingen is een gewoon van de bouwstenen van het moderne web” (taalkundig misschien wel wat onduidelijkheden…) En Groupon gaat er erg hard in.

Maar het is natuurlijk wel zo dat ‘gratis verkeer’ naar Groupon niet altijd helemaal opgaat, Yoomine maakt wel een beetje gebruik van gedane arbeid door Groupon en profiteert daarna van Groupon’s aanbiedingen die online komen te staan als ze doorverwijzen. Vaak gaan partijen als Yoomine vervolgens geld vragen voor het doorverwijzen, alsof de aanbieder ‘blij’ moet zijn dat Yoomine a.d.h.v. hun business traffic genereert…

Maurice

Ik snap helemaal dat ze eieren voor hun geld kiezen. Ik vindt het altijd wel jammer dat er bedrijven zijn die een ‘mug’ doodmaken met een kanon. Recht hebben is 1, recht krijgen is iets anders…

Of Yoomine nou (gratis) traffic genereert naar groupon of goole dat doet zou weinig mogen uitmaken zolang ze er geen geld voor vangen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond