Deel dit artikel
-

KPN worstelt met weerbarstige markt

De zakelijke markt en de mobiele consumentenmarkt hebben gezorgd voor dalende opbrengsten bij. Die ging in het derde kwartaal van 2013 met 7,6 procent achteruit naar 2,1 miljard euro. Vooral het niet meer aanbieden van handset lease voor de KPN en Hi merken, hadden in het derde kwartaal van 2013 een negatief effect op de winstgevendheid van KPN. De Ebitda daalde met 14 procent naar 743 miljoen euro. De nettowinst van KPN kwam 56 procent lager uit op 87 miljoen euro.

Analisten hadden al rekening gehouden met een omzetdaling. Zij gingen uit van een omzet van 2,9 miljard euro, tegen 3 miljard euro een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat (ebitda) raamden zij gemiddeld op 968 miljoen euro. CEO Eelco Blok noemt de marktomstandigheden in het derde kwartaal (pdf) uitdagend, maar blijft positief. ‘KPN Groep zal een sterk financieel profiel hebben, na de verkoop van E-Plus.’

Positief waren de resultaten van Consumenten Thuis. In het derde kwartaal van 2013 steeg de onderliggende omzet in dit segment met 2,6 procent met interactieve televisie, glasvezel en hogere prijzen als belangrijke stimulans. Het aantal ‘triple play’-pakketten (interactieve televisie, internet en bellen) steeg in het kwartaal met 38.000, naar 1,169 miljoen. De populariteit van ‘triple play’-pakketten zorgt ook voor een stijging van de gemiddelde omzet per klant met 7,5 procent naar 43 euro ten opzichte van het derde kwartaal van 2012.

Het breedband marktaandeel was in het kwartaal stabiel en kwam uit op 41 procent, vergeleken met 39 procent een jaar eerder. De sterke groei in interactieve televisie zette ook in het derde kwartaal door. Er kwamen 72.000 nieuwe interactieve televisie abonnees bij, waardoor het marktaandeel steeg naar 25 procent, vergeleken met 20 procent een jaar eerder. KPN sloot in het derde kwartaal 32.000 nieuwe glasvezelklanten aan en heeft nu 461.000 glasvezelklanten.

In het derde kwartaal was er sprake van een verminderde vraag naar traditionele diensten en prijsdruk in de zakelijke markt. Hierdoor daalde de onderliggende omzet in het zakelijke segment met 6,8 procent vergeleken met het derde kwartaal van 2012.

De sterke focus op postpaid en mobiele data zorgden in het derde kwartaal voor een forse stijging van het aantal nieuwe abonnees van E-Plus in Duitsland. In het derde kwartaal van 2013 steeg het aantal abonnementen met 207.000. De hogere marketing en promotiekosten om klanten aan te trekken, zorgden er wel voor dat de onderliggende Ebitda daalde ten opzichte van het zelfde kwartaal vorig jaar. De Belgische dochter BASE doet het goed. Er kwamen 46.000 abonnees bij.

KPN zegt op schema te liggen voor het behalen van de outlook. De totale investeringen in de periode 2013-2015 zullen niet boven 4,7 miljard euro uitkomen KPN verwacht over het boekjaar 2014 weer dividend te gaan betalen, afhankelijk van de afronding van de verkoop van E-Plus.

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Willem de Groot

Echt, ik snap niet dat KPN niets aan zijn imago doet. Het is oubollig, blijft hangen in vooroordelen, heeft idiote reclames en de service is ook nog eens heel slecht. Dat ze ooit in 2007 de boot misten met de iPhone is het begin van de ondergang geweest.

Jan Teunissen

Ik kan me helemaal bij Willem aansluiten. Zoals alle andere opvolgers van PTT mist ook KPN de boot op alle gebieden, te duur, slechte service en onvriendelijk. Bij een klacht , of is het alleen maar een vraag , krijg je altijd het gevoel dat je iets onfatsoenlijks aan het doen bent. Veel klanten blijven er uit gewoonte hangen , maar hoe lang nog ?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond