Deel dit artikel
-

Zakelijke markt KPN onder druk door corona

Ook KPN merkt de gevolgen van de coronacrisis, zij het voornamelijk in de zakelijke markt. De omzet ging met 4,9 licht omlaag naar 1,2 miljard euro tegen 1,3 miljard een jaar terug. De nettowinst daalde 5,4 procent naart 135 miljoen.

De opbrengsten in de zakelijke markt staan stond onder druk door het wegvallen van roaming. Nieuwe initiatieven op het gebied van netwerken, IoT en beveiliging zijn vertraagd vanwege COVID-19. Deze uitdagingen werden echter zoveel mogelijk gecompenseerd door verlaging van de kosten.

‘We zijn doorgegaan met het uitvoeren van onze strategie en leverden robuuste prestaties in het tweede kwartaal,’ aldus topman Joost Farwerck.

KPN wist in het afgelopen kwartaal in elk geval meer breedbandklanten binnen te halen via glasvezel. Vorig kwartaal vertrokken 19.000 breedbandklanten, nu kwamen er 17.000 bij. Wel vertrokken nog zo’n 3000 traditionele breedbandklanten, vermoedelijk DSL gebruikers.

Het marktaandeel op de totale breedbandmarkt is stabiel gebleven op 52 procent, maar wel dankzij wholesale.

Het aantal convergente klanten (mobiel en vast) steeg met 30.000 zelfs significant, terwijl KPN vorig kwartaal nog klanten inleverde.

Vorig kwartaal verloor KPN 13.000 postpaid mobiele klanten, dat waren er nu minder dan 1000.

Morgen activeert KPN zijn vernieuwde mobiele netwerk in Nederland. Alle klanten met een geschikt toestel kunnen vanaf die dag gebruik maken van 5G.

Op dat netwerk is de downloadsnelheid voor alle klanten met een 4G-toestel nu al gemiddeld 50 procent hoger en voor 5G-toestellen neemt ook de uploadsnelheid aanzienlijk toe.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond