Deel dit artikel
-

LastMinute.com koopt Franse rivaal

LastMinute.com, de online verkoper van hotelbedden en vliegtickets, breidt uit in Frankrijk . Voor een bedrag van 58,9 miljoen Engelse ponden wordt de Dégriftour Group ingelijfd. Met de koop krijgt LastMinute er in één klap een bestand van 250.000 klanten bij, én het bedrijf heeft een concurrent minder.

LastMinute kan de overeenkomst betalen: Tijdens de presentatie van de laatste kwartaalcijfers werd duidelijk dat het bedrijf nog 117 miljoen pond in kas heeft. De koop wordt voldaan met 27, 1 miljoen in cash, en er worden 19,7 miljoen nieuwe aandelen uitgegeven, tegen de koers van afgelopen vrijdag.

De Dégriftour Group is marktleider in Frankrijk, met een marktaandeel van vijftig procent. De koop is interessant voor LastMinute omdat de Fransen vrijwel eenzelfde strategie als de Engelsen hebben. Ook Dégriftour zit in tickets, hotelbedden, geschenken en restaurantstoelen. In tegenstelling tot LastMinute zijn de Fransen wel winstgevend. Wellicht kunnen de twee zich aansluiten bij de juichende cijfers over de online reisbranche in de VS.

Als het aan CEO Brent Hoberman ligt in ieder geval wel. Door de koop verwacht hij begin 2003 winstgevend te kunnen zijn, een jaar eerder dan tot nu toe verwacht werd. "Deze aankoop verwezenlijkt iets waarvoor we anders twee of drie jaar voor nodig gehad zouden hebben."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond