Deel dit artikel
-

Le Web 3: meer pakken, meer vrouwen

De bezoekers van de derde Parijse conferentie over weblogs weerspiegelen 'the state of the blogophere'. Bloggen is mainstream geworden.

Ruim duizend bloggers uit 37 landen zijn gisteren en vandaag voor de derde keer in Parijs bijeen gekomen om het fenomeen webloggen te ontleden. De naam van de Les Blogs-conferentie is dit jaar gewijzigd in Le Web 3. En dat is niet de enige verandering: waren de vrouwen vorig jaar op een hand te tellen, dit jaar vormen ze een respectabele minderheid. En waar vorig jaar een Nederlandse blogger die strak in pak was verschenen niet wist hoe snel hij zijn casual-friday –kloffie uit zijn koffer moest trekken, zou hij dit jaar niet zijn opgevallen. Blogging is mainstream business geworden.

Mainstream klinkt weliswaar een stuk minder spannend, maar de effecten van het medium zijn inmiddels eveneens op maintsream niveau. En dat is wél spannend. Neem alleen al de populariteit van het evenement Dagvoorzitter Loïc le Meur van SixApart: “Iedereen hier is gekomen via word of mouth. Wij hebben niemand uitgenodigd, helemaal niets aan marketing gedaan.”

De grotere populariteit is makkelijk te verklaren. De blogosfeer blijft maar uitdijen. Weblog-zoekmachine Technoratie heeft inmiddels ruim zestig miljoen weblogs geïndexeerd. “En het aantal weblogs blijft gestaag groeien”, zegt ceo David Sifry. Op dit moment verdubbelt de blogosfeer om de 7 maanden en worden dagelijks 1,3 miljoen berichten gepost. Ruim de helft van alle weblogs zijn in de laatste drie maanden een keer bijgewerkt. Elf procent van de weblogs (7 miljoen) wordt zelfs wekelijks geupdate.

De massale aanwezigheid van weblogs op internet heeft als gevolg dat het vertrouwen van internetgebruikers in dit nieuwe medium relatief groot is: 34 procent van de Europese internetgebruikers vertrouwd blogs als nieuwsmedium. Eenderde van de internetgebruikers heeft wel eens afgezien van een aankoop op internet nadat er een slechte recensie stond op een weblog. Andersom gaat dat ook op: als er goed over producten en diensten wordt geschreven, dan kopen mensen meer. Weblogs hebben dus commerciële macht. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos.

Al met al niet verwonderlijk dat het wemelt van de ‘ouderwetse’ journalisten. Wel opmerkelijk is de spreker die morgen de dag opent: Simon Peres komt dinsdagochtend op eigen verzoek de verzamelde bloggemeenschap toespreken. En wie weet volgen meer (oud)politici zijn voorbeeld: met het oog op de aankomende verkiezingen in Frankrijk heeft dagvoorzitter Loïc le Meur op zijn weblog Franse politici opgeroepen de in Parijs verzamelde bloggers te groeten.

Deel dit bericht

3 Reacties

patrick

Suzan, ik denk dat je de titel van het verhaal niet alles verteld: Ik zit meer te denken aan: Le Web 3: meer pakken, meer vrouwen, minder inspirerend (en saai.

Jean-Marie

Volgens mij zullen vrouwen juist zorgen voor bruikbaarder en consistente inhoud (kwaliteit) van de blogs in vergelijking met wat wij nu kennen: snel, cryptisch, technisch en vaak meer onzin en discriminatie. Kijk bijvoorbeeld op http://www.edacteur.com , een veelbelovend website. 

guido van nispen

Het was een bijzondere combinatie van activiteiten. Naast het hoofdcongres waren er allerlei bijeenkomsten van deelnemers, zoals de Nederlandse delegatie die een gezamelijk eten had op de zondagavond, het sprekersdiner op zondag, het startup VC diner op dinsdag, enzovoorts. Heel boeiend om te zien hoe naast de walvis van het hoofdevent er zoveel omheen wordt georganiseerd door de deelnemers. Mijn foto-impressie is te vinden op http://flickr.com/photos/vannispen/sets/72157594414416700/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond