LEGO kien op kansen 3D-printen

Blokjes produceren kan LEGO als geen ander. Jaarlijks rollen er 55 miljard bouwsteentjes van de lopende band. Toch houden de Denen de ontwikkelingen rondom 3D-printen scherp in te gaten.

In een interview met de Financial Times blijkt ook dat marketingbaas Mads Nipper eigenlijk niet goed weet wat LEGO aan moet met de ontwikkelingen rondom 3D-printen. Hij zegt ze in de gaten te houden. De centrale vraag is voor hem: ‘Hoe kunnen we dit omdraaien in een kans voor ons bedrijf’. Want dat dat moment komt, staat vast voor hem.

Maar als veel andere bedrijven kan LEGO zijn 3D-ambities nog niet verwoorden. Technische ontwikkelingen maken nu al wel duidelijk dat 3D-printen een relevante technologie wordt. Het heeft op termijn fundamentele impact op de wijze waarop producten worden gemaakt en gedistribueerd. En zelfs op de definitie van wat een product is.

Tijdens een recent vraaggesprek met Emerce maakte Nipper al duidelijk dat LEGO constant moet aftasten wat de markt wil. De speelgoed- c.q. entertainmentmarkt verandert zo snel, onder sterke invloed van vermaak op mobieltjes, dat het veel aftasten en uitproberen is.

Ondanks het woelige werkterrein wist het bedrijf afgelopen jaar een omzetgroei van elf procent te realiseren. In de afgelopen vier jaar is de omzet verviervoudigd. De winst groeide afgelopen jaar met negen procent.

In de bioscopen draait nu ook een nieuwe LEGO-speelfilm. De bloopertrailer:

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug