Deel dit artikel
-

“Levensmiddelenindustrie niet klaar voor e-commerce”

De levensmiddelenindustrie is nog niet klaar voor e-commerce. Dit zeggen Andersen Consulting en brancheorganisatie CIES. Het schort met name aan toewijding en een duidelijke strategie. Retailers stellen dat e-commerce nog geen verlagend effect heeft gehad op prijzen, maar 52 procent gaat er vanuit dat dit wel gaat gebeuren.

Het onderzoek is uitgevoerd onder 107 ceo's, managers en it'ers van zowel fabrikanten als retailers. Ceo's zijn aanzienlijk optimistischer over de ontwikkeling naar e-commerce dan andere medewerkers binnen het bedrijf. 61 procent van de ceo's waardeert de kansen die e-commerce bieden als "zeer sterk", 55 procent van de managers is daar ook van overtuigd, terwijl de it-verantwoordelijken voor 42 procent ervan overtuigd zijn.

Op de vraag hoe toegewijd senior management is aan e-commerce antwoordde 68 procent van de betrokken groep dat ze erg of heel erg toegewijd is aan e-commerce. Van de overige respondenten deelt slechts 30 procent van de mensen die mening. 20 procent geeft aan dat ceo's "helemaal niet" geïnteresseerd zijn in e-commerce.

Als het gaat om het effect van e-commerce op de prijs, denkt 52 procent van de retailers dat prijzen de komende drie jaar zullen dalen. Van de fabrikanten stelt 39 procent dat de prijzen zullen dalen, ook geeft 55 procent aan geen effect te verwachten op de prijs. Gekeken naar de verwachtingen voor de marges van zowel fabrikanten als retailers blijkt dat 36 procent van de retailers denkt dat de marges gaan dalen, 33 procent verwacht juist een stijging, de overige ondervraagden verwachten geen effect. Fabrikanten daarentegen verwachten in 57 procent van de gevallen een lagere marge en in 39 procent van de gevallen een hogere marge. De meningen zijn daar sterker verdeeld.

De helft van de ondervraagden denkt dat de bedrijfsmodellen van retailers eerder zullen veranderen onder invloed van e-commerce dan die van de fabrikanten. Ceo's zijn wat behoedzamer in deze opvatting, slechts 20 procent ziet het op deze manier.

Zowel retailers als fabrikanten voorzien gunstige effecten van e-commerce op customer loyalty. 73 procent van de retailers en 77 procent van de fabrikanten denkt dat klantentrouw zal toenemen. Toch denkt ook 13 procent dat het juist zal afnemen, met name managers zijn relatief vaker die mening toegedaan (18 procent tegenover 5 procent van de ceo's).

Het rapport signaleert ook de belangrijkste obstakels voor retailers en fabrikanten. De bedrijfscultuur is volgens de ondervraagden niet ingesteld op e-commerce. Er is ook te weinig kennis en ervaring in huis om de omslag te maken naar e-commerce en de betrokkenheid van senior management bij e-commerce wordt in twijfel getrokken. 64 procent van de ondervraagden stelt dat het bedrijf waar ze werken geen e-commercestrategie heeft, in het rapport wordt het "een teleurstelling" genoemd. Een duidelijke strategie bepalen, deze goed communiceren binnen het bedrijf en het afrekenen van senior management op e-commercedoelen worden door Andersen als enkele verbeteringen gepresenteerd.

Deel dit bericht

1 Reacties

Erik

De uitkomst van dit rapport kan direct doorverwezen worden naar het onlangs geplaatste artikel waaruit bleek dat slechts 2% van de organisaties een juiste internetstrategie hebben. Het positieve uit dit onderzoek is dat de ceo's optimistisch zijn m.b.t. de kansen van e-commerce in deze branche.Het enige wat mij niet helemaal duidelijk is, is waarom it-ers betrokken worden in dit onderzoek. Internet als distributiekanaal aanwenden is toch een marketing aangelegenheid? Bedrijven en andere organisaties zouden wat minder haast moeten hebben om het internet 'uit te proberen'. Ze moeten eerst terug gaan naar de basis; wie zijn we, wat willen we en hoe kunnen we het internet hiervoor gebruiken. Daarbij gespecialiseerde bureau's inschakelen. Internetmarketing wijkt af van de marketing zoals we dat gewend zijn. Internetmarketing is reverse-marketing. Wanneer bedrijven en organisaties zich gaan afvragen: 'wat doet het voor de klant', dan zou dat enorm bijdragen aan het 'internetsucces'-percentage.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond