Deel dit artikel
-

LinkedIn blijft belangrijkste wervingskanaal

Net als in 2014 is LinkedIn verreweg het belangrijkste online wervingskanaal voor recruiters. Op ruime afstand volgt referral recruitment (werven-via-medewerkers). Met name jobboards vinden werving- en selectieprofessionals minder belangrijk, in vergelijking met vorig jaar. Dit blijkt uit de tweede editie van Stand van Werven, waarin de wervingskanalen van 2015 in kaart zijn gebracht door de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.

Dit jaar noemt 80 procent van de respondenten LinkedIn als belangrijkste wervingskanaal, 1 procentpunt meer ten opzichte van 2014. Ook als het gaat om (gepercipieerde) effectiviteit scoort de sociale netwerksite het hoogst.

Het groeit daarin tussen 2014 en 2015 met 33 procent, dus recruiters vinden het netwerk ook steeds effectiever om goede mensen te werven.

Gemiddeld een op de vijf vacatures vullen werkgevers in door LinkedIn te gebruiken. Daarmee verdringt LinkedIn, dat zowel een jobboard, als CV database, talentpool, recruitmentsysteem (ATS) en sourcingsinstrument is, andere wervingskanalen. In totaal worden in 2015 minder wervingskanalen belangrijk gevonden dan in 2014.

Referral recruitment en sociale media maken de top-3 van belangrijke wervingskanalen van 2015 compleet. Zowel referral recruitment als sociale media zijn in belang toegenomen sinds 2014.

De comeback van referral recruitment heeft volgens het onderzoek waarschijnlijk te maken met een toename van vacatures bij werkgevers in het algemeen en de toenemende schaarste bij moeilijk invulbare vacatures in het bijzonder. In dit soort situaties (her)activeren werkgevers sneller het referralprogramma, waarbij hun eigen medewerkers worden ingezet om nieuwe collega’s te werven.

Tussen 2014 en 2015 hebben de jobboards veel terrein verloren als belangrijk wervingskanaal. Ze zijn gezakt naar plek 7. Dit terwijl jobboards qua effectiviteit nog op een vierde plek staan. Het sentiment is niet positief voor jobboards, terwijl tegelijkertijd werkgevers niet zonder kunnen, omdat ze als wervingskanaal nog steeds zeer effectief zijn. Dat werkgevers niet zonder jobboards kunnen, blijkt ook uit het feit dat job aggregators, Google, sociale media en LinkedIn vaak als (verkapte) jobboards gebruikt worden en groeien in belang en effectiviteit. Er zit dus duidelijk een gat tussen belang, effectiviteit en gedrag, wat duidt op een imagoprobleem.

Voor het onderzoek werden 255 Nederlandse wervingsprofessionals geïnterviewd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond