Deel dit artikel
-

‘Locatiedata zwaar onderbenut door bedrijven’

De consument is goed bekend met digitale landkaarten, maar bedrijven en overheden laten de potentie van locatiedata zwaar onderbenut.

Dat stelt countrymanager Jeffrey Benning van Localyse op grond van jaren ervaring in dit domein. “De consument loopt voor, want Google Maps zit op praktisch alle mobiele telefoons. Zakelijk wordt het alleen onvoldoende ingezet. Een simpel voorbeeld is de aankomsttijd van een bezorger tonen.”

Benning geeft een ander voorbeeld, van de organisatie achter Geldmaat. Geldmaat is het bedrijf waarin de Nederlandse banken het onderhoud en beheer van hun pinautomaten hebben ondergebracht. “In België en de nordics gebeurt dit al. Voor Nederland is het nieuw”, maar wel direct met spetterend effect.

Tot vrij recent was elke bank zelf verantwoordelijk voor hoe zijn pinautomaten op diensten als Google Maps, HERE en TomTom staan. De ene bank deed dat wat actiever dan de ander waardoor de consument geen betrouwbare informatie had. Door het databeheer bij een specialist onder te brengen, veranderde dat.

In drie maanden tijd steeg het aantal opvragingen en weergaven van geldautomaten op Maps van 6 miljoen naar 233 miljoen voor alle 4.500 locaties. “De propositie is helder en tastbaar en het maakt de klantreis prettig.”

Typische klanten van Localyse zitten in de retail en mobility, maar bij instanties uit tal van andere sectoren is het digitaal een rommeltje wat hun positionering op Google Maps betreft. Bedrijven kunnen dit in eigen hand nemen. Doen ze dat niet dan zullen particulieren, zoals local guides, hun werk naar eigen inzicht doen. “Maar dan kan dus ook Jan en alleman er spamlinks in hangen of foutieve locatiedata.”

Ook om marketingdoeleinden kan locatiedata effectief worden ingezet. Recent leverde Benning en zijn team nog een project voor flessenwinkel Dopper op. Er werden 1.872 gratis waterpunten op Google Maps gezet. Wie deze zomer omkomt van de dorst, tikt ‘water tap’ in en hij ziet direct waar alle gratis watertaps in de buurt staan.

Deel dit bericht

1 Reactie

bert

Ik snap het niet, veel bedrijven zetten zwaar in op Google Maps, maar toch blijft het een zooitje en loopt het vaak achter. Ik noor nemand over OSM, maar daar is alles in de puntjes bijgewerkt en actueel. Ook staan nieuwbouwprojecten er standaard op nadat een vergunning is verleend, waardoor je nooit “missende straten” hebt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond