Deel dit artikel
-

Luchtvaart bundelt zich ook op B2B-marktplaats

Het was te verwachten: Na de auto-industrie komen ook de luchtvaartmaatschappijen samen om een B2B-plein in te richten. Zes groten – Air France, American Airlines, British Airways, Continental Airlines, Delta Air Lines en United Air Linesgaan samen ondermeer brandstof en goederen en diensten inkopen.

Ook hier is besparing het devies. De zes verwachten dat er zo'n 32 miljard dollar zal omgaan op de site. Het bedrijf waar de site in wordt ondergebracht heeft nog geen naam, maar de thuisbasis zal in ieder geval in Amerika liggen. Eerder vormden DaimlerChrysler, Ford en GM samen een marktplaats. Zij worden nu onderzocht door de Amerikaanse Federal Trade Commission omdat zij naar een monopolie-positie toe groeien.

De vorming van grote B2B-marktplaatsen past helemaal in de trend . Het is niet onwaarschijnlijk dat de olieproducenten op dit initiatief zullen reageren met een "tegenplein". Bij gezamenlijk inkoop van brandstof komt immers hun marge onder druk te staan.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond