Deel dit artikel
-

Macintosh ziet groei online fashion

De online mode-omzet van winkelbedrijf Macintosh steeg in de eerste helft van het jaar met 70 procent tot 11,3 miljoen euro, maar dat heeft niet kunnen verhinderen dat de groep rode cijfers schrijf. Het moederbedrijf van ketens als Dolcis, Scapino en Kwantum noteerde een verlies van 8,9 miljoen euro.

Volgens CEO Frank De Moor is de groep de afgelopen maanden blijven investeren (pdf) in de ‘attractiviteit van onze off- en online winkels en het cross channel faciliteren van de consument. Helaas viel deze lange termijn aanpak samen met de werkelijkheid van vandaag de dag. ‘En die laat een voorzichtige consument zien met een historisch laag vertrouwen. Als dan ook nog het lenteweer uitblijft en er weinig impulsen zijn om zomerschoenen of tuinmeubilair te kopen, dan zien we een eerste jaarhelft waarin het uiterst lastig was om als retailer in Fashion en Living succesvol te zijn.’

De marktomstandigheden voor de non-food retail waren al slecht in het eerste kwartaal van 2012 en zijn daarna verder verslechterd. De slechte marktomstandigheden zullen in de tweede jaarhelft waarschijnlijk aanhouden, zo zegt het bedrijf. Het beeld in de non-food retail zal naar verwachting opnieuw worden overheerst door aanbiedingen en actiekortingen, resulterend in een blijvende druk op omzetten en marges.

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Jeroen Bos

Er zijn natuurlijk altijd mooie verhalen waarom het slecht gaat. Feit is dat men bijna een decennium te laat is begonnen met verkoop via internet. Vrijwel alle traditionele retailbedrijven klagen steen en been en realiseren zich nu eindelijk dat ze de boot definitief gemist hebben. Alleen de bedrijven die écht willen veranderen en door een zure appel heen willen bijten, blijven bestaan. Er moet uiteraard nog wel vet op de botten zitten of de bank moet goed meedenken. De bestuurders en directies die de afgelopen jaren aan het roer hebben gezeten zouden vervangen moeten worden of direct een verjonging moeten doorvoeren zodat er tenminste een meerderheid “digital natives” zit.

Bart van Gestel

@Jeroen, je velt een oordeel zonder ook maar iets over het werk wat verzet wordt te weten. Begrijpelijk; met een kritische reactie poog je een reactie van Macintosh uit te lokken. Nergens voor nodig zoiets. De online omzet is met 55% gegroeid, een transitie naar een échte cross-channel strategie als deze gebeurt niet van de een op andere dag. Zou jij toch moeten weten.

Jeroen Bos

@Bart Mijn reactie gaat ook niet over het werk wat NU verzet wordt, volgens mij gaf ik aan dat dit een typisch voorbeeld is van een retailer die te laat heeft geschakeld. 55% groei in een jaar is heel relatief. Ik kan het bedrijf met 300% in een jaar laten groeien als ik vrijelijk de mensen en de middelen kan inzetten. En overigens zijn er genoeg bedrijven die wel in staat zijn in 5 jaar tijd in de Twinkle top 10 terecht te komen. Vijf jaar gelden was men in Maastricht al aan het praten, maar als er geen actie wordt genomen, of de organisatie is niet bereid tot veranderen, dan duurt het idd erg lang. Ik bezoek elke week winkels om te zien wat zogenaamde cross-channel bedrijven op de winkelvloer er aan doen. In mijn bezoeken, zelfs afgelopen weken, aan Dolcis of Manfield winkels is er GEEN ENKELE verkoper/ster die mij wijst op het feit dat ik ook online kan bestellen. Niemand die mij vraagt of ik me wil inschrijven in de nieuwsbrief van het bedrijf. Volgens mij laat dit zien dat dit bedrijf wel wil, maar het niet (kan) implementeren. Als je je verkopers dit soort basale dingen van cross-channel retail niet weet te laten uitdragen, dan blijft e-commerce “lastig” met slechts 11,3 Mio omzet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond