Deel dit artikel
-

Macropolis failliet

De online prijs- en winkelvergelijker Macropolis is failliet verklaard. Sinds 22 juni verkeerde de 100% Newconomy-dochter al in surseance. Zestien man zijn op straat gezet.

Op het moment van surseance heeft Newconomy de particpatie volledig afgewaardeerd. Deze afwaardering bedraagt 1,4 miljoen euro, zo zei Newconomy destijds in een persbericht. Het zoeken naar een strategische partner in de periode van uitstel van betaling heeft niets opgeleverd, zo meldt Newconomy-woordvoerder P. Kuipers

Macropolis ging in juli 1999 van start en is sinds juni 2000 een 100% deelneming van Newconomy. De site zou zo'n twee miljoen pageviews per maand genereren.

Deel dit bericht

14 Reacties

Karel de Groot

Kloppen die pageviews eigenlijk wel? Met gemiddeld 1 banner, 1,5 halve banners, 1 button en 1 winkeltip per pagina zouden die 2 miljoen pageviews pakweg 6 miljoen gulden omzet per jaar opleveren. En dat is toch best aardig voor 16 man in een Zuid Nederlands bedrijvenpark.

Rob Paulich

Hoe is het mogelijk dat zelfs Macropolis het niet heeft gered. Echt jammer. Kan liggen aan het feit dat men steeds een andere visie had en die meende te moeten implementeren in de site waardoor je als consument nooit echt vertrouwd hebt kunnen raken met Macropolis. Marketing-technisch is het echt mis gegaan. Vraag maar eens rond wie de naam kent, even afgezien de vraag of de naam nu wel zo gelukkig gekozen was destijds. Winterthur is bijvoorbeeld een prima verzekeraar maar de naam doet denken aan een reisorganisatie. Hetzelfde effect gaat er van Macropolis uit. Foutje.

Gert Jan de Vries

Wat dacht je van gekwalificeerd personeel neerzetten? Ik ken een vriend van me bij webads en die zei tegen me dat hij een flink aantal uren bezig was om aan hun wensen te voldoen qua bannerruimte i.c.m. hun website. maar ja, hoe dan ook vond ik het hele idee wel erg amibiteus en vooruitstrevend. Zelf denk ik dat het weer eens een leerproces is. Iemand moet de fouten maken anders leer je nooit wat.

Peter

Bovenstaande reacties geven eigenlijk al aan waarom het met Macropolis is mis gegaan. Ook zij dachten met 2 miljoen pageviews wel even miljoenen binnen te halen aan advertenties. Die 6 miljoen is een redelijke schatting, maar dan ga je uit dat al je posities continu 100% bezet zijn. Nee dus! Ga maar uit van minder dan 50%. Ik heb zelfs berichten gehoord van minder dan 30% die uiteindelijk 'betaald' was. Vervolgens de 'vriend bij Webads'. Aha, nog een bemiddelaar er tussen dus die 30% weg snoept. Volgens mij loont het altijd om een extra mannetje op je banners te zetten (zeker bij deze aantallen), dan daarvoor een intermediair in te schakelen die veel geld kost. Blijft over, wat, 2 miljoen per jaar? Tsja, dan even naar de kosten. 18 man personeel, huisvesting, hosting, ontwikkeling website, marketing, etc, etc. En die marketing was, zoals Rob al aangaf, niet zo heel sterk. Dat hadden ze even moeten afkijken bij concurrenten als Kieskeurig en vooral Consumerdesk. Helaas, ook ik vind het bijzonder jammer. De prijsvergelijker van Macropolis was de beste, maar het concept in deze vorm was gewoon niet rendabel te maken.

Fred Akkerma

Ik denk niet dat Macropolis 7% van de adverteerdersmarkt in handen had.

H. Vermeijden

Laten we er maar weer vanuit gaan dat het allemaal weer wat te rooskleurig is weergegeven, maar daar hebben Newconomy vaker last van.Als ze die 6 miljoen zouden hebben gehaald en dus dik 3 ton p.p. hebben omgezet dan vind ik dat helemaalniet zo bon. En aangezien ze dat bij lange na niet haalden is het weer een mud vol met niet te eten peren. En laten we nu eens ophouden over het ophemelen van de prijsvergelijkers want dat wordt nog eens de doodsteek van de (nieuwe) economie. Prijs alleen is namelijk niet belangrijk, maar ook service, garantie en ga zo maar door en dat wordt te vaak over het hoofd gezien. Een goede koop is vaak niet goedkoop.

anoniem

vraagje aan peter: wat is er goed aan de marketing van kieskeurig en consumerdesk dan? die geven toch meer uit dan macropolis?

Fred Brink

EEUWIG zonde dat Macropolis plat ligt. Wat boeit het nou wie er werkt, of wat ze omzetten, het concept was mooi en zeker voor Nederlandse begrippen. Te lang op 1 bron van inkomsten vertrouwd.Ze hadden het kunnen weten, wereldwijd werden partijen als Yahoo! door hun investeerders daarop aangesproken en pastte hun revenue model aan. Schrijnend grappige is dat in Nederland gaat de ecommerce dus dusdanig slecht dat online marketplaces als Macropolis moet sluiten terwijl een Yahoo op dit moment mensen die willen deelnemen aan Yahoo Shopping de deur moeten wijzen omdat er voor elke aanmelding tien andere zijn die een betere omzet kunnen bewerkstelligen (voor Yahoo dan welteverstaan…) Macropolis RIP Jammer dat er nou eens geen doorstart komt… Fred Brink

Bosch

Ook ik vind het zonde dat macropolis het niet gehaald heeft. Hoewel ik over het marketingverhaal niets zinnigs kan zeggen, vindt ik vooral jammer dat de inhoudelijke kant nu ook verloren gaat. Juist de nieuwe content die steeds weer op de site te vinden was, was van (zeker voor Nederlandse begrippen) van erg goede kwaliteit. De redenen waarom macropolis het uiteindelijk niet gehaald heeft, zullen wel in het midden liggen. Feit is denk ik dat het kopen via internet in Nederland gewoon nog niet ver genoeg ontwikkeld is. Kopen via internet is tot nu toe, naar mijn mening nog altijd een beetje luchtfietserij. Dan heb ik het niet over het aanschaffen van een potje met vitaminepilletjes die uitsluitend in Amerika verkrijgbaar zijn, maar over alledaagse dingen. De consument wil er gewoon (nog) niet aan. En zolang dit nog het geval is, zullen er nog veel meer e-commerce bedrijven sneuvelen. 

Tom

Ik denk dat de consument best graag op internet shopt. maar wel spullen koopt die of goede dealtjes zijn, of elders niet verkrijgbaar.Mijzelf als voorbeeld, ik denk dat mijn online bestedingen in NL 10% van het geheel zijn,(USA, CAN). Waarom is Amazon zo groot? de hele wereld koopt bij hen. De Nederlandse (online)markt is te klein nu kopen er weinig mensen online, dus kan de prijs ook niet lager door de slechte inkooppositie.Ik vind het fabeltje van incompetente mensen niet terecht, ecommerce is geen rocket science, en kijk naar Laurus, die maken ook misstappen met al hun ervaring.

gert jan de vries

Quote: "Ik vind het fabeltje van incompetente mensen niet terecht, ecommerce is geen rocket science, en kijk naar Laurus, die maken ook misstappen met al hun ervaring. " Dit betwijfel ik dus, via die vriend van me weet ik dus het een en ander van Macropolis vanaf het begin. En dat was dus al meteen zoals alle dot-commers zijn begonnen. Met een gigantisch marketing-circus, terwijl het allemaal nog maar net draaide. Hele bakken mensen aannemen die het nog moesten leren. Een echte penetratie techniek, terwijl er dus in de achterhoede een beetje achteraangekwakkeld werd. Het is geen raketten ontwerpen, maar wel een heel technisch aspect, naast het commerciele deel. Dat is denk ik wat de nek heeft gekost. En natuurlijk veel te positief aannames maken. Alsof die aangesloten winkels en de banneropbrengsten genoeg waren voor de hele toko. Maar desalnietteplus vind ook ik het zonde. Het is nu een hele verbetering t.o.v. de eerste versie, maar de consument is gewoon nog niet klaar voor grootschalig on-line winkelen.

Bas

Gert Jan, wie ben jij eigenlijk precies, want jij weet er wel heel veel van. Via die vriend dan… Mijn onderneming heeft diverse joint marketing acties met Macropolis ondernomen (bijvoorbeeld een vaderdag actie). Macropolis was daarbij steeds zeer profesioneel en heeft alles op een hoog niveau afgehandeld. Verder weet ik uit directe bron, DUS NIET VIA EEN VRIEND, dat ze zelfs gedurende de surceance hebben geknokt door de correctie afwikkeling van lopende zaken en de overdracht van de database. Geen zaterdag namiddag Albert Cuyp taferelen, zoals we dat hebben gezien bij diverse jammerlijk mislukte initiatieven. Lieve mensen, hou op met modder gooien. De shake-out is allang voorbij. De blaaskaken zijn allang naar huis gestuurd. Wij hebben overigens geen banden met Macropolis.

Thomas van Maaren

Macropolis nu ook al onderuit. Heel erg jammer want als er een dienst op het web is waar ik veel gebruik van maak dan is het Macropolis. "Laagste prijs" is een perfecte dienst en het heeft mij al honderden guldens gescheeld!!!! Ik hoop dat ze nog wel door gaan op een of andere manier

Raymond

De ene na de andere Newconomy participatie failliet.Nu verbaast me dat niet, bij Buyonline was onvoldoende parkeerplaats voor alle dure lease-auto's.Failliet gaan is geen schande, gebruik maken van venture capital ook niet. Maar waar ben je eigenlijk mee bezig als je nog niet break-even bent en het geld van je investeerders op die manier over de balk gooit?Ben benieuwd wie de volgende is. Hoe is het trouwens met Pango Systems, ook een Newconomy participatie. Nooit meer iets over gehoord. Bestaat Pango nog of is daar ook al stilletjes de stekker uitgetrokken?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond