Deel dit artikel
-

Magere resultaten voor TomTom

Navigatiebedrijf TomTom zag zijn omzet in het tweede kwartaal van 2013 wederom met 4 procent slinken naar 250 miljoen euro. Vooral de consumententak doet het slecht en bracht 149 miljoen op.

De nettowinst bedroeg acht miljoen euro, tegen negen miljoen euro in het tweede kwartaal vorig jaar. De EBITDA kwam uit op veertig miljoen euro, bijna evenveel als een jaar geleden. De omzet was nog lager dan analisten hadden verwacht. Die gingen nog uit van een omzet van 227 miljoen euro.

Er zat nauwelijks beweging in de verkoop van losse navigatiekastjes en licenties. En minstens zo zorgelijk: de inbouwmarkt voor de auto-industrie klapte met dertien procent in elkaar en kwam uit op 52 miljoen euro. Het enige lichtpuntje was de afdeling zakelijke activiteiten. Daar werd een groei van dertien procent genoteerd. De omzet kwam uit op twintig miljoen.

CEO Harold Goddijn erkende vanochtend dat de auto-industrie slecht is en TomTom daar alles van merkt. Toch sprak hij over ‘solide resultaten’ met betrekking tot de consumentendivisie. TomTom gaat voor heel 2013 nog altijd uit van een omzet tussen de 900 en 950 miljoen euro.

Van de bijna veertienhonderd deelnemers aan een peiling van de Telegraaf meent 38 procent dat er nog dit jaar een bod komt op TomTom. Het navigatiebedrijf wordt geregeld als overnameprooi voor met name Apple genoemd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond