Deel dit artikel
-

Maildienst ontbeert originaliteit

Bookmark introduceerde vorige week de gratis web-based e-mailservice MailMe . Naast het versturen en ontvangen van e-mail kunnen leden gebruikmaken van enkele services en hun post van andere providers ophalen. Bookmark begint ook met gepersonaliseerde nieuwsbrieven en heeft een sluwe promotiemethode bedacht.

Het Bosche bedrijf Bookmark zal met dit plan geen originaliteitsprijs winnen. E-maildiensten als Hotmail en Freemail zijn er al voldoende en het concept van de op maat gesneden nieuwsbrieven is reeds beproefd door MisterMail en News4Free . Edward Hoogeveen van Bookmark legt telefonisch uit waarin MailMe zich onderscheidt van bestaande diensten: 'We zien onszelf niet als concurrent van bestaande diensten als Hotmail, want die zijn al zó groot. We zijn veel minder massaal en richten ons op communicatiepartners, die onze techniek mogen gebruiken voor hun site.'

Wie zijn die communicatiepartners?
'De muziekzender Sky Radio is de eerste partner die MailMe gaat gebruiken. Zij willen daarmee hun bezoekers informeren. Verder zijn we in onderhandeling met enkele ambitieuze partners die ons mailprogramma willen toevoegen aan hun site. Zij promoten uiteindelijk het product voor ons en bouwen de community voor de e-mailservice.'

Abonnees van MailMe kunnen op verzoek een krantenoverzicht, entertainment en showbizz nieuws, financieel nieuws en een elektronische tv-gids ontvangen. Wie gaat de inhoud van die nieuwsbrieven maken?
'Die informatie komt van het Bookmark Content Center in Hilversum. Op de proefsite DailyMe kun je alvast zien hoe dat wordt. Het is de bedoeling dat abonnees zelf aangeven wat zij willen. In de toekomst denken we aan verwerking van video en audio in die nieuwsbrieven. Verder ontvangt de gebruiker via advertenties en commerciële boodschappen maximaal vier keer per week gepersonaliseerde aanbiedingen. '

Is jullie 'customer loyalty systeem' met beloningen voor het lezen van reclame afgekeken van dat van het onlangs gelanceerde Happypoint ?
'Ons loyaliteitsconcept moet nog worden voltooid, maar gaat verder dan het bonussysteem. Happypoint is een ander concept. Wij zullen het iets anders aanpakken. Wij belonen loyaliteit door punten of service, zoals specifieke informatie over Black & Decker-producten, als de klant daarin is geïnteresseerd. We kunnen niet exact meten of abonnees reclame lezen, maar wel of ze ergens op hebben geklikt.'

Commentaar
Hoewel MailMe een samengeraapt concept van allerlei bestaande diensten is, lijkt de marketingmethode wel een verstandig idee te zijn. Bookmark levert informatie en een mailsysteem aan partijen die een duidelijke 'community' achter zich hebben, zoals Sky Radio. Het is te hopen dat het nieuws in de loop der tijd wel wat interessanter wordt dan de magere cd-recensies in DailyMe.

Deel dit bericht

1 Reactie

Brian Hirman

In de WebWatch van 3 augustus werd aandacht besteed aan onze gratis web-based e-mail service MailMe. Bookmark is, zoals elk ander bedrijf, altijd blij met publiciteit rondom haar activiteiten. Ook aandacht van WebWatch is altijd welkom. Het is echter jammer dat de auteur van het artikel de werkelijke doelstellingen achter MailMe niet belicht en blijft steken in niet relevante vergelijingen met andere diensten. Dit blijkt uit de toch wat negatieve toonzetting van het artikel. Het is nimmer onze bedoeling geweest om met het produkt MailMe de 'originaliteitsprijs' te winnen. De auteur heeft groot gelijk dat er al vele gratis e-mail diensten bestaan zoals Hotmail en Freemail. Bookmark heeft niet de intentie en heeft ook nooit in de veronderstelling geleefd om met MailMe qua functionaliteit een internet revolutie teweeg te brengen. We weten dat MailMe zich wat betreft functionaliteit niet of nauwelijks van andere web-based e-mail services onderscheidt. Wat MailMe wel duidelijk onderscheidt is de marktaanpak. Een gratis e-mail dienst is een veel gebruikt marketing instrument als onderdeel van (thematische) destination sites ten behoeve van een duidelijke gebruikersgroep of community. Een dergelijk e-mail concept maakt dan onderdeel uit van de (database)marketing tactiek van een bedrijf. Bookmark biedt bedrijven MailMe aan om te gebruiken als onderdeel van de eigen web site. Deze bedrijven (door Bookmark communicatiepartners genoemd) bieden in feite hun community deze e-mail service aan. De 'look and feel' van MailMe wordt ook helemaal aangepast aan de vormgeving van de communicatiepartners. De communicatiepartners kunnen uit eigen naam de MailMe dienst aanbieden aan hun klanten, zonder de operationele kosten hiervoor te hoeven dragen. Bookmark heeft communicatiepartners benaderd die naast online bereik ook een sterke offline communicatiekracht hebben (zoals radio, tv, print, winkels, etc.). Voorbeeld van een dergelijke communicatiepartner is {Sky Radio; http://www.skyradio.nl }. Binnenkort zullen nog andere communicatiepartners MailMe integreren in hun website en via diverse kanalen promoten. De communicatiepartners mogen om niet gebruik maken van de database van MailMe gebruikersprofielen die gezamenlijk is opgebouwd. Belangrijk is derhalve dat de communicatiepartners elkaar 'niet bijten'. Andere bedrijven moeten voor gebruik van de database (d-mail) wel betalen. Bookmark heeft hiervoor overigens zeer strenge beschermende regels opgesteld, om SPAM te voorkomen. Conclussie: Bookmark heeft MailMe ontwikkeld en geintroduceerd als (database)marketingtool binnen de websites van diverse partners. De functionaliteit van MailMe alsmede de informatiediensten die aan MailMe gekoppeld zijn is niets nieuws. De marktaanpak echter wel. Door met verschillende partners te werken die een sterke communicatiekracht hebben, wordt een database van gebruikers opgebouwd die ingezet wordt binnen de marketing van bedrijven.Het businessmodel hierachter is dus verre van een 'sluwe promotiemethode' zoals de auteur het in het artikel noemt. Het is dus niet reeel om MailMe te vergelijken met een Hotmail of Freemail die als zelfstandige diensten zijn gepositioneerd.Het is jammer in het WebWatch artikel juist daarop is gefocussed. Brian HirmanManaging Director

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond