Deel dit artikel
-

Malaise Tradedoubler houdt aan

De Europees werkende affiliatemarketeer sluit het boekjaar af met twaalf procent verlies en weer een reorganisatie.

De Zweden maakten vanochtend de financiële resultaten over 2013 bekend. De jaaromzet daalde met twaalf procent tot 226,5 miljoen euro, de omzet over het vierde kwartaal nam af met twaalf procent tot 57,1 miljoen euro.

Een strategische heroriëntatie wordt als reden gegeven voor de afnemende verkopen. Het bedrijf richt zich minder op reclamecampagnes en meer op performance marketing. Het onderscheid tussen die twee is de duur van de activiteiten van de klant: kortstondig en actiematig versus commerciële verkoopgerichte uitingen met een langdurig karakter.

De campagneomzet daalde met 31 procent, de performanceresultaten met acht procent.

Het bedrijfsresultaat over heel 2013 komt uit op zes miljoen euro, wat een toename van 161 procent is ten opzichte van het jaar ervoor.

Op het Zweedse hoofdkantoor zwoegt de leiding om het schip weer op koers te krijgen. Het grote Europese bereik en de aansprekende klantenlijst weerhield TradeDoubler er niet van om de focus kwijt te raken en daarmee de groei.

De vorige reorganisatie is nog niet afgelopen of de volgende dient zich al weer aan. Dit keer worden de activiteiten op alle kantoren gestroomlijnd, ook op het hoofdkantoor. Steeds meer klantgerelateerde administratieve handelingen zullen gecentraliseerd worden afgehandeld. De Zweden zeggen niets over de vraag of dat ten kosten van banen zal gaan.

Zes miljoen wil de leiding hiermee besparen op jaarbasis. De eerste resultaten van de nieuwe reorganisatie zijn vanaf het tweede kwartaal voelbaar en tot het einde van het jaar zichtbaar. Concreter dan dat zijn de uitlatingen niet (p28, PDF)

In de weken rond de jaarwisseling kreeg TradeDoubler een nieuwe financieel directeur, een nieuwe directeur voor Strategie en eentje voor Omzet.

Foto: Anders Sandberg (cc)

Deel dit bericht

7 Reacties

NilsR

is dit een marktbrede trend of zien andere netwerken nog gezonde groei?

Peter

Verwacht dat er meer issues zijn, ook bij zanox zijn internationaal ontslagen gemeld. Zie het duitse affiliateblog.

Martijn

Logische ontwikkeling nu adverteerders steeds beter zelf hun online marketingkanalen weten in te richten. Cut out the middle man en daar gaan de netwerken…

Erwin Boogert

Cijfers van andere partijen kan ik niet reproduceren, maar Martijns redenering hoor ik vandaag niet voor het eerst. Zoals iemand vertelde: “Reisverkopers komen er achter dat ze zonder de netwerken ook gewoon tickets verkopen”.

mdobro

Wat een nativiteit heren, het lijkt wel of de recessie nog niet over is ;>)
@Martijn
Cut out the middle man….
Uiteraard is het belangrijk dat je als “middle man”, in dit geval het netwerk ook voldoende toegevoegde waarde levert, dan zul je niet zo makkelijk overgeslagen kunnen worden.
Dat cut out the middel man is uiteraard ook van belang voor juist de adverteerders, ook die worden als ze niet voldoende bijdragen voor de consument overbodig, blijft in de native wereld enkel nog Google en Amazon over. Ik denk niet dat we dat gaan meemaken.

@Erwin
“Reisverkopers komen er achter dat ze zonder de netwerken ook gewoon tickets verkopen”.
Bij het woord netwerken kun je natuurlijk alles invullen, google, email marketing, televisiereclame, helpdesk, eenduidige prijzen, customer service, etc.

De wijsheid lijkt me hier, of ze dan MEER kunnen verkopen. Kun je door goede marketing meer verkopen. Ik denk van wel.

mdobro

Hoewel `nativiteit` is zijn betekenis van Sterrenwichelarij ook wel kon, bedoelde ik natuurlijk `negativiteit`.

Erwin Boogert

Helder, dankjewel.

Marco, heb je een idee van een antwoord op Nils’ oorspronkelijke vraag?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond