Deel dit artikel
-

Marketeers ‘grootste spammers’

Een groot deel van marketingmails wordt door gebruikers uiteindelijk als spam aangemerkt, ook al hebben ze ingestemd met de ontvangst ervan. Dat blijkt uit onderzoek van Return Path.

Return Path onderzocht hoeveel legitieme marketingmails de afzender bereiken. Dat aantal is in de VS gedaald naar 82 procent. De rest verdwijnt in de spambox. De afzenders nemen vaak niet eens de moeite om zich uit te schrijven. Zeventig procent van de spamirritatie blijkt betrekking te hebben op marketingmails.

De irritatie hangt wel van het onderwerp af. Financiële dienstverlening heeft er het minste last van, maar sociale media (berichten van LinkedIn, Twitter, etc) en non-profit organisaties scoren laag. Te laag, zegt het bedrijf. ‘Als de Amerikaanse Posterijen dit soort (bezorg)cijfers zouden halen, zouden ze nu niet meer bestaan.’

Return Path denkt dat de marketeers hun mails onvoldoende segmenteren, waardoor de ergernis toeneemt. De bevindingen staan in schril contrast tot cijfers van de Direct Marketing Association, die e-mailmarketing nog steeds ziet als het communicatiekanaal met het hoogste rendement.

Marketingmails maken, althans in de VS, voor achttien procent deel uit van het totale e-mailvolume.

Deel dit bericht

5 Reacties

Barbara

De reden hiervan is ongesegmenteerde mail. Als jij een email ontvangt met de informatie waar je ook daadwerkelijk in geinteresseerd bent dan heb je minder ergenissen. En hoe beter afgestemd op je behoeftes hoe beter. Het komt zelfs voor dat mannen een mailing ontvangen over de bikini sale, los van de mooie plaatjes een waste denk ik zo.

Paul Neuteboom

Ik herhaal wat Bill Kaplan op DMNews.com erover zegt. Catchy title maar op basis van wat? Bill geeft ook nog wat goede tips over bestandschoning in zijn remarks. Klik hieronder om zijn sommetje te lezen en je stelt je de vraag: op welke e-mails hebben die overige 30% spamklachten dan betrekking?

http://www.dmnews.com/biggest-spammers-marketers/article/270069/

Maurice Beerthuyzen

Het is niet alleen je doelgroep segmenteren. Maar ook analyseren van klikgedrag en daar je mailing op aanpassen. Of simpelweg testen van varianten en daarop die learnings doorvoeren. Gebeurt denk ik nog te weinig bij emails.

Mario Marlisa

Naast het segmenteren heeft het ook vaak te maken met het verzamelen van nieuwe email addressen en hoe daarmee wordt omgegaan.

René

Spammen is het schieten met hagel, terwijl het juist slimmer is om te schieten met scherp. Dat betekent zorgvuldig segmenteren en het op orde houden van je database. Dat kost tijd, maar kan uiteindelijk meer opleveren dan in het wilde weg iets rondsturen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond