-

Hoe uit de spambox te blijven

Ongeveer 81 procent van mailcampagnes bereiken hun ontvanger, de rest verdwijnt in een groot zwart gat. Soms omdat de internetaanbieder de mail tegenhoudt, of omdat de mail als spam wordt aangemerkt. Vijf manieren om te ontsnappen aan het spamfilter.

Ook al doe je nog zo je best, er komt een moment dat iemand een spamklacht tegen je indient. Zelfs bij opt-in e-mailcampagnes (waarvoor gebruikers dus toestemming hebben gegeven) gaan gemiddeld twee van de 50.000 ontvangers klagen. Soms is het omdat die gebruiker niet weet hoe hij zich moet afmelden, of omdat hij denkt dat je met een klachtmelding de zending van e-mailpromoties kunt stoppen.

Soms is het ook de schuld van de marketeer zelf. Als je een opt-in lijst hanteert, wacht dan bijvoorbeeld niet te lang met het sturen van mails. Soms zijn mensen alweer vergeten dat ze zich twee jaar terug hebben aangemeld voor een nieuwsbrief. Wees ook voorzichtig met e-mailadressen die je via de organisatoren van een congres of beurs krijgt toegespeeld. Ook dan moet je netjes toestemming voor ontvangst vragen. Hetzelfde geldt voor e-mailadressen op visitekaartjes die mensen in een goudviskom achterlaten. Het is niet gezegd dat die zitten te wachten op wekelijkse promoties. Ga ook geen e-mail-lijsten kopen. Die zijn vaak sowieso waardeloos.

Een veilige manier van werken is de dubbele opt-in, waarbij je je aanmelding nog eens moet bevestigen. En zorg altijd dat gebruikers zich met een simpele knop kunnen afmelden. Niet door gebruikers te dwingen om zich via een mailtje af te melden. En zo zijn er meer zaken om rekening mee te houden. Een van de meest gebruikte maildiensten, Gmail, kent geen witte lijst van ‘vertrouwde zenders’. Het is dus nog altijd mogelijk dat ontvangers zelf mailpromoties als spam aanmerken.

1. Verwijder inactieve abonnees uit je lijst
Essentieel voor het succes van je mailcampagnes is de voorjaarsschoonmaak van je adressenbestand.  Inactieve gebruikers kun je makkelijk herkennen doordat ze mails nooit openen. Er is grote kans dat deze lezers die mails ook niet meer willen ontvangen.

2. Wordt een geverifieerde zender via email-authenticatie
Dit is een manier om aan een internetaanbieder duidelijk maken dat je geen spammer bent. Dat geldt zowel voor partijen die een eigen mailserver hebben draaien als voor partijen die daarvoor derden inschakelen. Bekende authenticatiemethoden zijn Sender Policy Framework (SPF), Sender ID, en DomainKeys Identified Mail (DKIM). SPF wordt door AOL en Gmail gebruikt en controleert of de mailserver en het e-mailadres bij elkaar passen. Sender ID is van Microsoft en DKIM wordt onder meer door Yahoo en Gmail toegepast. Meer daarover lees je hier.

3. Laat je e-mail testen
Er zijn diensten die je mail kunnen testen op spamgevoeligheid. Email on Acid en Litmus zijn daar voorbeelden van. Daarvoor moet vanzelfsprekend wel betaald worden, maar beter safe than sorry.

4. Gebruik de juiste teksten
Je mail zal sneller als spam worden aangemerkt als schreeuwerige kopteksten gebruikt worden, bijvoorbeeld Snel Geld Verdienen. Het overmatige gebruik van gekleurde letters is ook af te raden. Gebruik nooit afkortingen als Re en Fwd in de kopteksten, dat zijn trucjes die spammers toepassen om ontvangers op het verkeerde been te zetten. Vermijd het gebruik van tekst in plaatjes. Een te groot plaatje wekt ook argwaan. Bestanden met extensies als  lnk, asd, hlp, ocx, reg, bat, chm, com, cmd, cpl, exe, dll, vxd, pif, scr, hta, jse, shm, shb, shs, vbe, vbs, vbx, wsf, wsh en wmf komen meestal niet door. En het loont de moeite om je mail professioneel te laten opmaken.

5. Gebruik echte adressen
Het komt nog steeds voor dat marketeers e-mailadressen als 5445sdf54342@domein.nl of noreply@domein.nl gebruiken. In feite geef je daarmee aan dat het niet de bedoeling is dat er wordt gereageerd op die mails. Het is bovendien nog onpersoonlijk ook. Kijk dan ook niet raar op als ontvanger deze mails als spam beschouwen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond