Deel dit artikel
-

‘Marktplaatsen zijn geen kometen, maar propellervliegtuigen’

Juan Rada is als senior vice president Oracle EMEA Industries verantwoordelijk voor het opzetten van elektronische markplaatsen. Hij is nauw betrokken geweest bij de voorbereiding van de marktplaats van initiatiefnemers KPN, Atcostplus en Oracle. Deze elektronische marktplaats – een naam heeft hij nog niet – moet een van de grootste ter wereld gaan worden. Gesprekken met meer ondernemingen over toetreding zijn gaande.

Wie gaat er nog meer meedoen aan deze marktplaats?

"Veel marktplaatsen functioneren niet goed omdat er onvoldoende kennis is ingebracht. Het is niet afdoende om catalogi met producten op het net te zetten. Die fout wordt in deze elektronische marktplaats niet gemaakt. KPN brengt kennis in over inkoopprocessen, Atcostplus over distributie en logistiek en Oracle is het technologisch platform. Gesprekken met andere partijen worden gevoerd om ook hun kennis te kunnen toevoegen. KLM zou bijvoorbeeld kennis kunnen inbrengen over de reiswereld. Waarschijnlijk zullen we binnenkort al de toetreding van een aantal grote it-bedrijven bekend kunnen maken."

De verwachting is dat een groot aantal e-marktplaatsen om zal vallen evenals een aantal aanbieders van technologie. Hoe groot is de kans dat we over enige tijd nooit meer iets van deze nu nog nieuwe marktplaats horen?

"Marktplaatsen ontwikkelen zich niet met de snelheid van een komeet, maar verklaarbaar meer met de vaart van een propellervliegtuig. Elektronische marktplaatsen zijn in essentie samenwerkingsverbanden van en tussen bedrijven. Het organiseren van deze samenwerking kost tijd. Op e-marktplaatsen gaat het niet alleen om het afhandelen van transacties en daarom zullen aanbieders van marktplaatsoplossingen als I2, Ariba en CommerceOne het steeds moeilijker krijgen. Die bieden alleen de transactietechnologie die in de toekomst, vergelijk het met e-mail, gratis beschikbaar zal worden gesteld. Niemand zal daarvoor willen betalen. Om op uw vraag terug te komen, deze marktplaats zal winst maken omdat het verzekerd is van het handelsvolume van KPN en Atcostplus van rond de 2,5 miljard euro op jaarbasis."

2,5 miljard euro is toch niet voldoende om te groeien en meer grote deelnemers aan te trekken?

"We moeten inderdaad snel doorgroeien. Meer volume betekent meer liquiditeit en meer geld om verder te ontwikkelen. Zonder volume lukt het niet. Zelf ben ik optimistisch over de groeikansen, zeker gezien de komst van de euro. De euro zal een grote stimulans betekenen voor e-commerce en e-marktplaatsen."

Wat is er op deze marktplaats te koop?

"Het gaat nu om zaken als ict-producten en diensten, uitzendkrachten, kantoormiddelen, drukwerk. In de toekomst komen daar strategische goederen bij als grondstoffen, machines, chemische producten en dergelijke. Samenwerking zal in de toekomst overigens veel verder gaan dan in- en verkopen. Er zal sprake zijn van samenwerking in de gehele supply chain. Bedrijven zullen bijvoorbeeld meer met elkaar gaan samenwerken op het terrein van productontwikkeling en product-engineering. Ze zullen meer informatie in databestanden gaan delen en software aan elkaar beschikbaar stellen."

Deze marktplaats die moet uitgroeien tot een wereldmarktplaats, wordt opgezet vanuit Nederland. Waarom niet Spanje of Frankrijk?

"Nederland is een stabiel en betrouwbaar handelsland en heeft logistieke systemen als Rotterdam en Schiphol en heeft – ook belangrijk – een neutrale regering. Daarmee is het een prima vestigingsplaats voor deze maar ook andere marktplaatsen. Ik verwacht dat Nederland zal uitgroeien tot een land met zowel havens als grote e-hubs. Onze marktplaats zal andere marktplaatsen aantrekken die overigens dit technologisch platform kunnen gebruiken. Onnodige investeringen kunnen wat ons betreft achterwege blijven."

Deel dit bericht

1 Reactie

Gerben Busch

Wat treffend is in het verhaal van Oracle's meneer Rada is, dat er met geen woord gerept wordt over klanten/doelgroepen, behoeften, voorkeuren, gedrag en (internet) marketing. Inbreng van kennis en technologie lijkt me een vrij zinloze exercitie als je niet weet welke experience je wilt gaan bieden voor welke groep bezoekers. Dan wordt het oprichten van een portal een doel op zich. Ik zou zeggen: Think big, act small…..and scale fast!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond