Deel dit artikel
-

Marlies Dekkers: ‘Digitale omslag had veel eerder gemoeten’

‘Als ik nu 21 zou zijn, zou ik mij volledig op e-commerce storten’. Dat vertelde Marlies Dekkers vanochtend op de Webwinkel Vakdagen in Utrecht. Dekkers ging vorig jaar failliet, de kans om haar businessmodel volledig af te stemmen op online.

Dekkers timmert na de doorstart van haar bedrijf met vijfhonderd internationale verkooppunten, vijftig werknemers, vijf eigen winkels en een webshop weer aan de weg.

Ze was het slachtoffer van een kanaalconflict, zegt ze. Haar traditionele afnemers wilden niet dat Dekkers een grote onlineconcurrent zou worden. “We hadden een enorme omzetdruk omdat we een lening waren aangegaan die afgelost moest worden. Door de economische crisis liepen de betalingen van onze afnemers achter.”

Nu is er een verkoopkanaal, ook voor traditionele retailers. Vroeger kochten haar afnemers twee keer per jaar in. De showdagen zijn gebleven, maar bestellen moet de detailhandel nu ook online. Op een portal. Zo kan de productie beter op de vraag worden afgestemd. “En op is op.”

Het faillissement was een goede aanleiding om het businessmodel om te gooien, zegt Dekkers. “Intern was ik er wel mee bezig, maar ik durfde toch niet de omslag te maken. Als het faillissement er niet geweest, was had ik er drie jaar langer mee gewacht.”

Dekkers begon haar loopbaan op haar slaapkamer in 1993. “Ik heb nog factureren gemaakt op carbonpapier. Als je een fout maakte, kon je helemaal opnieuw beginnen. Als ik vandaag zou beginnen zou ik mij helemaal hebben gericht op e-ecommerce. Vooral sociale media bieden uitkomst. Ik kan rechtstreeks met mijn klanten communiceren.”

Deel dit bericht

2 Reacties

Simon de Boer

Ik vind het toch vreemd dat de leveranciers nu met de problemen opgezadeld zitten, en Marlies, zonder kleerscheuren hetzelfde bedrijf door kan zetten. Zelf hebben wij ook dit probleem. Nu zitten we al jaren op de blaren, maar het idee om onze jarenlange relaties met de problemen van ons bedrijf op te zadelen komt niet in ons op. Je moet enorm hard kunnen zijn om dit te kunnen doen. Vergeet niet dat dit de reden is waarom banken zo bang zijn en bijna geen geld meer lenen aan ondernemers.

DubbelOz

Nu heeft MD, ondanks dat ik haar persoonlijk niet ken, nog nooit een warm gevoel bij mij teweeg gebracht. Haar persoonlijkheid is o.a. een van de redenen waarom anderen haar op eigen kracht in deze kuil hebben laten lopen. Toch wel slecht ondernemerschap als je het online kanaal vergeet of negeert of uitstelt. Moet er welbij zeggen dat ik het knap vind dat je mensen lingerie laat kopen voor hele hoge bedragen terwijl je alleen maar emotie koopt. Kostprijstechnisch stelt het allemaal niet zoveel voor.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond