Deel dit artikel
-

McDonalds personaliseert drive-thru menu’s

McDonalds heeft voor een onbekend bedrag het bedrijf Dynamic Yield overgenomen voor het personaliseren van drive-thru menu’s. Daarbij wordt rekening gehouden met de tijd van de dag, het verkeer, het weer en populariteit van bepaalde maaltijden.

McDonalds heeft iedere dag 68 miljoen klanten, maar het merendeel komt de auto niet uit. Ze halen hun bestelling af bij de drive-thru. De displays met de maaltijden en prijzen zijn inmiddels gedigitaliseerd en dat biedt kansen om meer gericht maaltijden onder de aandacht te brengen.

Zo leren klanten welke andere maaltijden populair zijn. Staan er te lange rijen, dan kan het display maaltijden weergeven die sneller klaar te maken zijn. In de toekomst zou het ook mogelijk moeten zijn om klanten te herkennen aan het nummerbord of aan de app die ze gebruiken.

Dynamic Yield gebruikt machine learning om websites en productontwerpen te personaliseren en te optimaliseren. Huidige klanten zijn onder meer cosmeticabedrijf Sephora, Urban Outfitters en IKEA, maar ook Iberostar Hotels & Resorts en AutoNation.com. Cosmeticabedrijf Kopan claimt dat de opbrengst per bezoeker met 60 procent is gestegen na adoptie van de technologie.

McDonald’s heeft de technologie vorig jaar in verschillende Amerikaanse restaurants getest. Nu wordt de technologie breder uitgerold naar 14.000 restaurants en uiteindelijk komen ook internationale markten aan de beurt.

Dynamic Yield is gevestigd in New York en Tel Aviv. Volgens Wired zou meer dan 300 miljoen dollar zijn neergeteld voor het bedrijf, dat al sinds 2011 bestaat en 83,3 miljoen dollar aan financiering heeft opgehaald. Onder McDonals blijft het bedrijf overigens zelfstandig opereren.

Foto Shutterstock

Deel dit bericht

1 Reactie

Kees

Wat je allemaal al niet personaliseren kan. Mijn data in het systeem van McDonald’s: geen klant, lust onze kartonburgers niet, zal nooit meer wat bij ons kopen, met irritant melodietje in reclame en ‘mede verpest door’-reclames hebben wij het voor altijd bij hem verbruid, is niet bereid zich door onze reclames te laten minachten, beschouwt wat wij als eten verkopen als dikmakend en hoogst ongezond, ook nog eens milieu-onvriendelijk, we kunnen de tent wel sluiten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond